Show simple item record

dc.contributor.authorForsberg, Hannasv
dc.date.accessioned2015-11-19T19:53:57Z
dc.date.available2015-11-19T19:53:57Z
dc.date.issued2015sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/40947
dc.description.abstractAbstract Vi har i vår studie undersökt pedagogers upplevelser av att arbeta med pedagogisk dokumentation i förskolan. I studien undersöks det hur verksamma pedagoger upplever uppdraget med att dokumentera och reflektera kring sitt arbete i sin verksamhet, i enlighet med ett synsätt på barnet som kompetent och delaktig i pedagogisk dokumentation. I studien diskuterar vi och reflekterar kring tre frågeställningar: Hur beskriver förskollärarna syftet med den pedagogiska dokumentationen? Vilka aspekter menar förskollärare ingår i deras praktiska arbete med pedagogisk dokumentation? Vilka möjligheter och svårigheter upplever pedagoger i sitt arbete när det gäller att bedriva dokumentationen utifrån barns perspektiv? Vi analyserar och diskuterar vårt material med hjälp av begreppen barnperspektivet och barns perspektiv. Vårt resultat bygger på intervjuer med tre olika förskollärare. Studien är därför utav kvalitativ karaktär eftersom den bygger på dessa förskollärares berättelser samt tar stöd i tidigare forskning kring pedagogisk dokumentation. Resultatet visar att förskollärare är överens om att pedagogisk dokumentation som arbetsverktyg ska utgå från barnet och respekt och lyhördhet för individen blir här viktigt. Dock belyser de att det finns dilemman som ibland gör att det inte är möjligt för dem att utföra dokumentationen med den kvalitet de skulle önska. Den främsta anledningen tycks vara tidsbristen och vad detta medför i pedagogens praktiska verksamhet.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectPedagogisk dokumentationsv
dc.subjectbarnperspektivet samt basv
dc.titlePedagogisk dokumentation i förskolan. En studie om pedagogernas möjligheter och hinder för arbete med dokumentation utifrån barns perspektiv.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandesv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record