• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pedagogisk dokumentation i förskolan. En studie om pedagogernas möjligheter och hinder för arbete med dokumentation utifrån barns perspektiv.

Abstract
Abstract Vi har i vår studie undersökt pedagogers upplevelser av att arbeta med pedagogisk dokumentation i förskolan. I studien undersöks det hur verksamma pedagoger upplever uppdraget med att dokumentera och reflektera kring sitt arbete i sin verksamhet, i enlighet med ett synsätt på barnet som kompetent och delaktig i pedagogisk dokumentation. I studien diskuterar vi och reflekterar kring tre frågeställningar: Hur beskriver förskollärarna syftet med den pedagogiska dokumentationen? Vilka aspekter menar förskollärare ingår i deras praktiska arbete med pedagogisk dokumentation? Vilka möjligheter och svårigheter upplever pedagoger i sitt arbete när det gäller att bedriva dokumentationen utifrån barns perspektiv? Vi analyserar och diskuterar vårt material med hjälp av begreppen barnperspektivet och barns perspektiv. Vårt resultat bygger på intervjuer med tre olika förskollärare. Studien är därför utav kvalitativ karaktär eftersom den bygger på dessa förskollärares berättelser samt tar stöd i tidigare forskning kring pedagogisk dokumentation. Resultatet visar att förskollärare är överens om att pedagogisk dokumentation som arbetsverktyg ska utgå från barnet och respekt och lyhördhet för individen blir här viktigt. Dock belyser de att det finns dilemman som ibland gör att det inte är möjligt för dem att utföra dokumentationen med den kvalitet de skulle önska. Den främsta anledningen tycks vara tidsbristen och vad detta medför i pedagogens praktiska verksamhet.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/40947
Collections
  • Examensarbete grundnivå
View/Open
gupea_2077_40947_1.pdf (712.0Kb)
Date
2015
Author
Forsberg, Hanna
Keywords
Pedagogisk dokumentation
barnperspektivet samt ba
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV