• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Förskollärares strategier kring och syn på barns konflikter En kvalitativ intervjustudie av sex förskollärares syn på hanteringen av barns konflikter i förskolan.

Abstract
Abstract I det här arbetet har vi undersökt hur förskollärare beskriver sig arbeta med konflikthantering, vilka strategier och utmaningar det innebär för dem samt vad de anser att de kan lära av dem. Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur verksamma förskollärare arbetar med konflikter och konflikthantering, för att jämföra deras strategier med den litteratur och forskning som finns om ämnet utifrån ett sociokulturellt och relationellt perspektiv. Förskolans läroplan Skolverket (010) belyser att det är arbetslagets uppgift att finnas som stöd i konflikter och lära barn att behandla varandra med respekt, och det vi har undersökt är hur yrkesverksamma besvarar våra intervjufrågor om konflikthantering. För att undersöka detta valde vi att göra standardiserade strukturerade intervjuer med sex utbildade förskollärare med olika lång beprövad erfarenhet. Förskollärarna hade inte diskuterat begreppet i arbetslaget och få hade gjort det med barngruppen, men de såg alla konflikter som utvecklande och lärorika. Alla intervjuade förskollärare uttryckte vikten av att lyssna på barn i en konflikt för att barnen ska känna sig hörda och respekterade. De använde sig av medvetna strategier när en konflikt uppstod, såsom medling där de ställde frågor till barnen för att få dem att prata om konflikten. Forskningen inom området är omfattande men det visade sig att få av de intervjuade hade fått någon utbildning inom ämnet, varken under förskollärarutbildningen eller efter. Det finns mycket lite möjligheter för fortbildning inom ämnet vilket vi anser är negativt för den pedagogiska utvecklingen.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/40950
Collections
  • Examensarbete grundnivå
View/Open
gupea_2077_40950_1.pdf (620.0Kb)
Date
2015
Author
Ivarsson, Matilda
Keywords
Förskola
konflikthantering
konflikt
kommunikati
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV