Förskollärares strategier kring och syn på barns konflikter En kvalitativ intervjustudie av sex förskollärares syn på hanteringen av barns konflikter i förskolan.
Abstract
Abstract
I det här arbetet har vi undersökt hur förskollärare beskriver sig arbeta med konflikthantering,
vilka strategier och utmaningar det innebär för dem samt vad de anser att de kan lära av dem.
Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur verksamma förskollärare arbetar med
konflikter och konflikthantering, för att jämföra deras strategier med den litteratur och
forskning som finns om ämnet utifrån ett sociokulturellt och relationellt perspektiv.
Förskolans läroplan Skolverket (010) belyser att det är arbetslagets uppgift att finnas som
stöd i konflikter och lära barn att behandla varandra med respekt, och det vi har undersökt är
hur yrkesverksamma besvarar våra intervjufrågor om konflikthantering. För att undersöka
detta valde vi att göra standardiserade strukturerade intervjuer med sex utbildade förskollärare
med olika lång beprövad erfarenhet. Förskollärarna hade inte diskuterat begreppet i
arbetslaget och få hade gjort det med barngruppen, men de såg alla konflikter som
utvecklande och lärorika. Alla intervjuade förskollärare uttryckte vikten av att lyssna på barn i
en konflikt för att barnen ska känna sig hörda och respekterade. De använde sig av medvetna
strategier när en konflikt uppstod, såsom medling där de ställde frågor till barnen för att få
dem att prata om konflikten. Forskningen inom området är omfattande men det visade sig att
få av de intervjuade hade fått någon utbildning inom ämnet, varken under
förskollärarutbildningen eller efter. Det finns mycket lite möjligheter för fortbildning inom
ämnet vilket vi anser är negativt för den pedagogiska utvecklingen.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2015Author
Ivarsson, Matilda
Keywords
Förskola
konflikthantering
konflikt
kommunikati
Language
sv