Barns medverkan i dokumentation Ett mindre empiriskt arbete om barns medverkan i dokumentation
Abstract
Abstract
Problem och syfte
Syftet med den här studien är att ta reda på hur barnens medverkan i den pedagogiska
dokumentationen ser ut utifrån de fyra intervjuade förskollärarnas perspektiv och även
undersöka hur medvetna förskollärarna är om barnens medverkan. Varför vi vill göra denna
studie är för att ta reda på om barnens medverkan i den pedagogiska dokumentationen kan
underlätta förskollärarnas arbete med den pedagogiska dokumentationen. Det vill säga att
synliggöra hur barnen får delta tillsammans med förskollärarna i dokumentationens olika
processer i förskolans vardag.
Material och metod
I den här studien har vi samlat material genom att intervjua fyra verksamma förskollärare på
fyra förskolor och alla förskollärare kommer ifrån olika kommuner. Vi använde oss utav
kvalitativa forskningsintervjuer för att intervjua förskollärarna. Därefter har intervjuerna
transkriberats och analyserats tillsammans med vårt teoretiska perspektiv, Sociokulturella
perspektivet, aktuell forskning inom vårt ämne och litteratur.
Teori och analys
Analysen utfördes genom ett sociokulturellt perspektiv med tillhörande begrepp där ett
sociokulturellt perspektiv innebär att lära sig tillsammans med andra. Barns perspektiv och
barnens perspektiv synliggjordes också i analysen och resultatet.
Resultat
Resultatet visade att barns medverkan inte är så självklar, det fanns en viss förvirring kring
hur barnens medverkan kan yttra sig och några förskollärare var inte medvetna när barnen var
medverkande eller kunde medverka i dokumentationen. Verksamhetsplanen blir ett verktyg
för förskollärarna att kunna utveckla sin förståelse och medvetenhet kring hur barnens
medverkan kan se ut i dokumentationens processer. Både tiden och tekniken visade sig vara
två faktorer som bidrog till dokumentationens problematik och svårigheterna att öka barnens
medverkan i den.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2015Author
Lundin, Marielle
Keywords
Barns medverkan
Pedagogisk dokumentation
Socioku
Language
sv