Show simple item record

dc.contributor.authorLundin, Mariellesv
dc.date.accessioned2015-11-19T19:53:58Z
dc.date.available2015-11-19T19:53:58Z
dc.date.issued2015sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/40951
dc.description.abstractAbstract Problem och syfte Syftet med den här studien är att ta reda på hur barnens medverkan i den pedagogiska dokumentationen ser ut utifrån de fyra intervjuade förskollärarnas perspektiv och även undersöka hur medvetna förskollärarna är om barnens medverkan. Varför vi vill göra denna studie är för att ta reda på om barnens medverkan i den pedagogiska dokumentationen kan underlätta förskollärarnas arbete med den pedagogiska dokumentationen. Det vill säga att synliggöra hur barnen får delta tillsammans med förskollärarna i dokumentationens olika processer i förskolans vardag. Material och metod I den här studien har vi samlat material genom att intervjua fyra verksamma förskollärare på fyra förskolor och alla förskollärare kommer ifrån olika kommuner. Vi använde oss utav kvalitativa forskningsintervjuer för att intervjua förskollärarna. Därefter har intervjuerna transkriberats och analyserats tillsammans med vårt teoretiska perspektiv, Sociokulturella perspektivet, aktuell forskning inom vårt ämne och litteratur. Teori och analys Analysen utfördes genom ett sociokulturellt perspektiv med tillhörande begrepp där ett sociokulturellt perspektiv innebär att lära sig tillsammans med andra. Barns perspektiv och barnens perspektiv synliggjordes också i analysen och resultatet. Resultat Resultatet visade att barns medverkan inte är så självklar, det fanns en viss förvirring kring hur barnens medverkan kan yttra sig och några förskollärare var inte medvetna när barnen var medverkande eller kunde medverka i dokumentationen. Verksamhetsplanen blir ett verktyg för förskollärarna att kunna utveckla sin förståelse och medvetenhet kring hur barnens medverkan kan se ut i dokumentationens processer. Både tiden och tekniken visade sig vara två faktorer som bidrog till dokumentationens problematik och svårigheterna att öka barnens medverkan i den.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectBarns medverkansv
dc.subjectPedagogisk dokumentationsv
dc.subjectSociokusv
dc.titleBarns medverkan i dokumentation Ett mindre empiriskt arbete om barns medverkan i dokumentationsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandesv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record