Säg det med en bild - Ett utvecklingsarbete av bildstöd i förskolan
Abstract
Vårt syfte med studien var att utveckla bildstöd som ett verktyg i arbetet med barns
språkutveckling. Ett av studiens fokus har legat på hur man kan stödja flerspråkiga barns
kommunikation för att öka barnens delaktighet. Studien är ett utvecklingsarbete där vi använt
observation och intervju som metod. Undersökningen är genomförd i samarbete med en
förskola i Göteborgs Stad. Våra frågeställningar under arbete var ”Vilket behov av bildstöd
ser pedagogerna på avdelningen? Vilka faktorer hindrar samt möjliggör användandet av
bildstöd på avdelningen? Kan bildstöd stödja kommunikationen på avdelningen och i så fall
hur?” De teorier som ligger till grund för studien är det sociokulturella perspektivet på
lärande, språkutvecklingsteorier och tanken om att kommunikation skapar delaktighet. Vi har
även utgått från begrepp och kunskap inom området för alternativ kommunikation. Utifrån
detta har vi skapat ett bildmaterial som avdelningen har fått använda. I resultatet framkom det
att bildstöd är ett användbart hjälpmedel för att stötta kommunikationen på avdelningen.
Resultatet visar även att pedagogerna använder bildstöd för att förtydliga kommunikationen
med barnen. Det framkommer även att det finns behov av bildstöd i verksamheten men att ett
flertal faktorer hindrar utvecklingen. Dessa är bland annat pedagogernas inställning, kunskap,
tid och motivation. Trots detta uttrycker pedagogerna en positiv inställning till bildstöd.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2015Author
Forster, Rebecca
Keywords
Alternativ kommunikation
bildstöd
flerspråkighet
Language
sv