Show simple item record

dc.contributor.authorSmidje, Mathildasv
dc.date.accessioned2015-11-19T19:54:02Z
dc.date.available2015-11-19T19:54:02Z
dc.date.issued2015sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/40957
dc.description.abstractAbstract Dokumentation är en stor del av förskolans uppdrag. Dokumentation innebär att följa och analysera barns utveckling och lärande för att synliggöra barns möjligheter till lärande och utveckling i det pedagogiska arbetet. Syftet med dokumentation är alltså att samla in och sammanställa material för att utvärdera och skapa möjligheter för utveckling av verksamheten. Syftet med studien är att synliggöra förskollärares uppfattningar gentemot dokumentation, i vilket syfte de dokumenterar och hur de använder sig av dokumentation i förskolans verksamhet. Vi har utgått från en fenomenografisk ansats för att undersöka vilka uppfattningar som förskollärare kan ha gentemot dokumentation. Studiens resultat är baserat på intervjuer av fyra verksamma förskollärare i olika delar av Göteborg. Skilda uppfattningar kring syftet med dokumentation och hur den ska göras har synliggjorts i resultatet. En genomgående uppfattning är att barns delaktighet är viktigt i dokumentationen för att förskollärare ska kunna skapa möjligheter för barnen att bli medvetna om sitt eget lärande. Samtliga förskollärare menar att syftet med dokumentation är att skapa lärandetillfällen genom att barnen är delaktiga i arbetet med att samla in och reflektera kring dokumentation. Andra gemensamma uppfattningar är att dokumentation är ett sätt att synliggöra för utomstående vad som sker i verksamheten och att dokumentation säkerställer verksamhetens kvalitet. En uppfattning är att det finns vissa hinder i arbetet med dokumentation i förskolans verksamhet. Tidsbrist och brist på struktur är aspekter som lyfts fram. Det finns även uppfattningar av att det inte finns hinder för dokumentationsarbetet. I studiens resultat synliggörs också en uppfattning av att förskollärare inte är säkra på hur de ska arbeta med dokumentation. Vi diskuterar möjliga orsaker för vad det kan bero på och kommer fram till att struktur är en faktor som påverkar förskollärares arbete med dokumentation. Vi menar att det finns behov av kompetensutveckling för hur dokumentation kan struktureras i förskolans verksamhet.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectDokumentationsv
dc.subjectsystematiskt kvalitetsarbetesv
dc.subjectpedagsv
dc.titleDokumentation i förskolan. Förskollärares uppfattningar av dokumentationsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandesv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record