• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dokumentation i förskolan. Förskollärares uppfattningar av dokumentation

Abstract
Abstract Dokumentation är en stor del av förskolans uppdrag. Dokumentation innebär att följa och analysera barns utveckling och lärande för att synliggöra barns möjligheter till lärande och utveckling i det pedagogiska arbetet. Syftet med dokumentation är alltså att samla in och sammanställa material för att utvärdera och skapa möjligheter för utveckling av verksamheten. Syftet med studien är att synliggöra förskollärares uppfattningar gentemot dokumentation, i vilket syfte de dokumenterar och hur de använder sig av dokumentation i förskolans verksamhet. Vi har utgått från en fenomenografisk ansats för att undersöka vilka uppfattningar som förskollärare kan ha gentemot dokumentation. Studiens resultat är baserat på intervjuer av fyra verksamma förskollärare i olika delar av Göteborg. Skilda uppfattningar kring syftet med dokumentation och hur den ska göras har synliggjorts i resultatet. En genomgående uppfattning är att barns delaktighet är viktigt i dokumentationen för att förskollärare ska kunna skapa möjligheter för barnen att bli medvetna om sitt eget lärande. Samtliga förskollärare menar att syftet med dokumentation är att skapa lärandetillfällen genom att barnen är delaktiga i arbetet med att samla in och reflektera kring dokumentation. Andra gemensamma uppfattningar är att dokumentation är ett sätt att synliggöra för utomstående vad som sker i verksamheten och att dokumentation säkerställer verksamhetens kvalitet. En uppfattning är att det finns vissa hinder i arbetet med dokumentation i förskolans verksamhet. Tidsbrist och brist på struktur är aspekter som lyfts fram. Det finns även uppfattningar av att det inte finns hinder för dokumentationsarbetet. I studiens resultat synliggörs också en uppfattning av att förskollärare inte är säkra på hur de ska arbeta med dokumentation. Vi diskuterar möjliga orsaker för vad det kan bero på och kommer fram till att struktur är en faktor som påverkar förskollärares arbete med dokumentation. Vi menar att det finns behov av kompetensutveckling för hur dokumentation kan struktureras i förskolans verksamhet.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/40957
Collections
  • Examensarbete grundnivå
View/Open
gupea_2077_40957_1.pdf (617.7Kb)
Date
2015
Author
Smidje, Mathilda
Keywords
Dokumentation
systematiskt kvalitetsarbete
pedag
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV