Show simple item record

dc.contributor.authorBlomdahl, Annasv
dc.date.accessioned2015-11-19T19:53:56Z
dc.date.available2015-11-19T19:53:56Z
dc.date.issued2015sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/40959
dc.description.abstractLärandet inom laborativ matematikundervisning innebär att man genomgår en process från det konkreta till det abstrakta. Bakgrunden till min studie är att försöka utröna vilka uppfattningar lärare har om laborativ matematik och mitt syfte söker svar på följande frågeställning: Vilka uppfattningar finns hos lärare av laborativ matematikundervisning? Genom en kvalitativ intervjuserie med fem lärare undersöktes deras uppfattningar beträffande laborativ matematik. Resultatet visar att fyra kvalitativt skilda uppfattningar kunde utkristalliseras. Dessa uppfattningar var: konkret material, olika sinnen, kommunikation och samarbete samt konkretion – abstraktion. Tillsammans med andra frekventa variabler såsom variation i undervisningen för att öka elevernas nyfikenhet och lust att lära, så kan kvaliteten beträffande matematikundervisningen stärkas. Att använda sig av material och uppgifter, som hör vardagen till samt att försöka röra sig inom ett område, som hör till elevernas egen verklighet, är också variabler som kan ha effekt på undervisningen.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectLaborativ matematiksv
dc.subjectkonkret materialsv
dc.subjectolika sinnesv
dc.titleLärares uppfattningar av laborativ matematikundervisning. En intervjustudie med fem lärare verksamma i åk1-3sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record