Lärares uppfattningar av laborativ matematikundervisning. En intervjustudie med fem lärare verksamma i åk1-3
Sammanfattning
Lärandet inom laborativ matematikundervisning innebär att man genomgår en process från
det konkreta till det abstrakta. Bakgrunden till min studie är att försöka utröna vilka
uppfattningar lärare har om laborativ matematik och mitt syfte söker svar på följande
frågeställning:
Vilka uppfattningar finns hos lärare av laborativ matematikundervisning?
Genom en kvalitativ intervjuserie med fem lärare undersöktes deras uppfattningar beträffande
laborativ matematik. Resultatet visar att fyra kvalitativt skilda uppfattningar kunde
utkristalliseras. Dessa uppfattningar var: konkret material, olika sinnen, kommunikation och
samarbete samt konkretion – abstraktion. Tillsammans med andra frekventa variabler såsom
variation i undervisningen för att öka elevernas nyfikenhet och lust att lära, så kan kvaliteten
beträffande matematikundervisningen stärkas. Att använda sig av material och uppgifter, som
hör vardagen till samt att försöka röra sig inom ett område, som hör till elevernas egen
verklighet, är också variabler som kan ha effekt på undervisningen.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2015Författare
Blomdahl, Anna
Nyckelord
Laborativ matematik
konkret material
olika sinne
Språk
sv