En SPRINT för alla? − En intervjustudie inom innehållsintegrerad engelskundervisning med fyra mellanstadielärare för elever med olika modersmål
Abstract
I denna kvalitativa empiriska studie belyses vikten av att stötta elever i sin främmande-
språkinlärning för att de ska kunna tillgodo se sig ett förmedlat ämnesinnehåll. Studiens syfte är
att se hur detta stöd kan se ut på en skola där främmandespråkinlärning skall ske parallellt och
samtidigt, det vill säga integrerat, med inlärning av ämnesinnehåll. Studien bygger till liten del
på strukturerade observationer av undervisning och till större del på kvalitativa semistrukturerade
intervjuer med undervisande lärare. Fyra lärare, undervisande i årskurserna 4 och 6 på en svensk
friskola där omkring hälften av undervisningen sker på svenska och andra hälften på engelska
och erhålls elever med ett flertal olika modersmål, inkluderas.
Undervisning där främmande språk och ämnesinnehåll integreras kallas inom forskningen ofta
för språk- och innehållsintegrerad inlärning och undervisning (SPRINT). Syftet med integrering
är alltid att öka elevers kunskap i det främmande språket, samtidigt som ämneskunskaper inlärs.
Forskning inom SPRINT visar ofta på högre studieresultat hos elever som deltagit i sådan
tvåspråkig undervisning, jämfört med jämnåriga elever som undervisats traditionellt med det
främmande språket separerat från andra skolämnen. Dessa resultat är dock vanligen svåra att
förklara endast med undervisningsformen, då elevers bakgrund och fritidsintressen sällan tas i
beaktning.
Allt fler skolor och lärare tar sig an SPRINT och inte sällan råder oklarheter när det gäller hur
sådan undervisning ska utformas och bedrivas. Många forskare visar också att SPRINT-elever i
hög andel är passiva och tysta under lektioner, vilket inte är gynnsamt. Detta har väckt ett
intresse hos forskare för riktlinjer som SPRINT-lärare bör följa för att ge sina elever bästa
möjliga stöd att lära. Denna studies resultat visar att respondenterna ser att modersmål har
betydelse för elever, föremål för SPRINT. De tillfrågade uppfattar dock sitt ansvar som lärare
och sin förmåga att genomföra sin lärargärning olika, vilket leder till att de stöttar sina
språkinlärande elever på olika vis. Avsaknaden av ovan nämnda riktlinjer ter sig tydlig.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2015Author
Carlsson, Sandra
Keywords
SPRINT
CLIL
språkintegrering
ämnesintegrering
Language
sv