Show simple item record

dc.contributor.authorCarlsson, Sandrasv
dc.date.accessioned2015-11-19T19:53:57Z
dc.date.available2015-11-19T19:53:57Z
dc.date.issued2015sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/40960
dc.description.abstractI denna kvalitativa empiriska studie belyses vikten av att stötta elever i sin främmande- språkinlärning för att de ska kunna tillgodo se sig ett förmedlat ämnesinnehåll. Studiens syfte är att se hur detta stöd kan se ut på en skola där främmandespråkinlärning skall ske parallellt och samtidigt, det vill säga integrerat, med inlärning av ämnesinnehåll. Studien bygger till liten del på strukturerade observationer av undervisning och till större del på kvalitativa semistrukturerade intervjuer med undervisande lärare. Fyra lärare, undervisande i årskurserna 4 och 6 på en svensk friskola där omkring hälften av undervisningen sker på svenska och andra hälften på engelska och erhålls elever med ett flertal olika modersmål, inkluderas. Undervisning där främmande språk och ämnesinnehåll integreras kallas inom forskningen ofta för språk- och innehållsintegrerad inlärning och undervisning (SPRINT). Syftet med integrering är alltid att öka elevers kunskap i det främmande språket, samtidigt som ämneskunskaper inlärs. Forskning inom SPRINT visar ofta på högre studieresultat hos elever som deltagit i sådan tvåspråkig undervisning, jämfört med jämnåriga elever som undervisats traditionellt med det främmande språket separerat från andra skolämnen. Dessa resultat är dock vanligen svåra att förklara endast med undervisningsformen, då elevers bakgrund och fritidsintressen sällan tas i beaktning. Allt fler skolor och lärare tar sig an SPRINT och inte sällan råder oklarheter när det gäller hur sådan undervisning ska utformas och bedrivas. Många forskare visar också att SPRINT-elever i hög andel är passiva och tysta under lektioner, vilket inte är gynnsamt. Detta har väckt ett intresse hos forskare för riktlinjer som SPRINT-lärare bör följa för att ge sina elever bästa möjliga stöd att lära. Denna studies resultat visar att respondenterna ser att modersmål har betydelse för elever, föremål för SPRINT. De tillfrågade uppfattar dock sitt ansvar som lärare och sin förmåga att genomföra sin lärargärning olika, vilket leder till att de stöttar sina språkinlärande elever på olika vis. Avsaknaden av ovan nämnda riktlinjer ter sig tydlig.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectSPRINTsv
dc.subjectCLILsv
dc.subjectspråkintegreringsv
dc.subjectämnesintegreringsv
dc.titleEn SPRINT för alla? − En intervjustudie inom innehållsintegrerad engelskundervisning med fyra mellanstadielärare för elever med olika modersmålsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record