dc.contributor.author | Sundin, Linn | sv |
dc.date.accessioned | 2015-11-19T19:53:57Z | |
dc.date.available | 2015-11-19T19:53:57Z | |
dc.date.issued | 2015 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/40964 | |
dc.description.abstract | Studien berör elevers textskapande och användningen av Informations- och kommunikations-
teknik (IKT) i skolan och hur elevers interaktion kan beskrivas i ett sådant sammanhang.
Studiens syfte är att lyfta fram forskningsresultat inom fältet samt resultat från en empirisk
studie i årskurs 1-2. IKT-användningen ökar på många skolor i landet vilket innebär att
undervisningen kan få en annan utformning. Forskningsresultat visar på att en klassrumsmiljö
med digitala verktyg ökar det sociala samspelet där elever samarbetar och hjälper varandra i
större utsträckning och där förhållandet mellan lärare och elev är mer jämlikt. Resultatet från
min studie indikerar att det inte är de digitala verktygen i sig utan utformningen av
undervisningen som har störst betydelse för elevernas lärande. Samtalet har utgjort en
betydande del i elevers textskapande och de har visat på delaktighet och engagemang i
varandras texter. De digitala verktygen skapar goda förutsättningar för eleverna att skapa och
bearbeta texter, vilket bidrar till interaktion mellan elever och lärare kring både språk och
digital teknik. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | 0 | sv |
dc.title | Elevers textskapande i en digitaliserad klassrumsmiljö | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |