Elevers textskapande i en digitaliserad klassrumsmiljö
Sammanfattning
Studien berör elevers textskapande och användningen av Informations- och kommunikations-
teknik (IKT) i skolan och hur elevers interaktion kan beskrivas i ett sådant sammanhang.
Studiens syfte är att lyfta fram forskningsresultat inom fältet samt resultat från en empirisk
studie i årskurs 1-2. IKT-användningen ökar på många skolor i landet vilket innebär att
undervisningen kan få en annan utformning. Forskningsresultat visar på att en klassrumsmiljö
med digitala verktyg ökar det sociala samspelet där elever samarbetar och hjälper varandra i
större utsträckning och där förhållandet mellan lärare och elev är mer jämlikt. Resultatet från
min studie indikerar att det inte är de digitala verktygen i sig utan utformningen av
undervisningen som har störst betydelse för elevernas lärande. Samtalet har utgjort en
betydande del i elevers textskapande och de har visat på delaktighet och engagemang i
varandras texter. De digitala verktygen skapar goda förutsättningar för eleverna att skapa och
bearbeta texter, vilket bidrar till interaktion mellan elever och lärare kring både språk och
digital teknik.
Examinationsnivå
Student essay