Bedömning för alla: En forskningsstudie om bedömning av elever med fysisk funktionsnedsättning i ämnet idrott och hälsa
Abstract
Syftet med denna forskningsstudie är att få en kunskap om hur elever med fysisk
funktionsnedsättning bedöms i ämnet idrott och hälsa utifrån nuvarande läroplan, samt om
detta görs på ett likställt sätt. För att komma så nära svaret som möjligt grundar sig studien på
en kvalitativ forskningsmetod där olika lärare i semistrukturerade intervjuer fått ge sitt svar
utifrån studiens syfte. Fokus ligger huvudsakligen på elever upp till årskurs sex men då
forskningen på området är begränsad, finns studier på elever från grundskolans årskurs ett till
elever på gymnasial nivå.
Forskning har visat att elever med fysisk funktionsnedsättning ibland blir uteslutna från
idrottslektioner. Detta då de på grund av sin funktionsnedsättning inte kan medverka i olika
moment. Hur går man då som lärare tillväga för att bedöma den berörda eleven? Forskningen
menar att det viktigaste är att inkludera eleven med fysisk funktionsnedsättning tillsammans
med övriga klassen på lektionerna utan att anpassa lektionen utefter den berörda eleven. Detta
görs med en noggrann lektionsplanering där läraren möjliggör lektionens olika moment för
alla elever.
Denna studies resultat pekar på att bedömning av elever med fysisk funktionsnedsättning i
idrott och hälsa sker utifrån de berörda elevernas egna förutsättningar och behov, och att
bedömningen görs på ett likställt sätt utifrån läroplanen.
Degree
Student essay