Show simple item record

dc.contributor.authorAlberts, Håkansv
dc.date.accessioned2015-11-19T19:54:04Z
dc.date.available2015-11-19T19:54:04Z
dc.date.issued2015sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/40969
dc.description.abstractSyftet med denna forskningsstudie är att få en kunskap om hur elever med fysisk funktionsnedsättning bedöms i ämnet idrott och hälsa utifrån nuvarande läroplan, samt om detta görs på ett likställt sätt. För att komma så nära svaret som möjligt grundar sig studien på en kvalitativ forskningsmetod där olika lärare i semistrukturerade intervjuer fått ge sitt svar utifrån studiens syfte. Fokus ligger huvudsakligen på elever upp till årskurs sex men då forskningen på området är begränsad, finns studier på elever från grundskolans årskurs ett till elever på gymnasial nivå. Forskning har visat att elever med fysisk funktionsnedsättning ibland blir uteslutna från idrottslektioner. Detta då de på grund av sin funktionsnedsättning inte kan medverka i olika moment. Hur går man då som lärare tillväga för att bedöma den berörda eleven? Forskningen menar att det viktigaste är att inkludera eleven med fysisk funktionsnedsättning tillsammans med övriga klassen på lektionerna utan att anpassa lektionen utefter den berörda eleven. Detta görs med en noggrann lektionsplanering där läraren möjliggör lektionens olika moment för alla elever. Denna studies resultat pekar på att bedömning av elever med fysisk funktionsnedsättning i idrott och hälsa sker utifrån de berörda elevernas egna förutsättningar och behov, och att bedömningen görs på ett likställt sätt utifrån läroplanen.sv
dc.language.isosvsv
dc.titleBedömning för alla: En forskningsstudie om bedömning av elever med fysisk funktionsnedsättning i ämnet idrott och hälsasv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record