Show simple item record

dc.contributor.authorMauritzson, Josefinesv
dc.date.accessioned2015-11-19T19:53:58Z
dc.date.available2015-11-19T19:53:58Z
dc.date.issued2015sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/40972
dc.description.abstractDenna kvalitativa studie har gjorts med utgångspunkt i svenska elevers försämrade resultat gällande läsförståelse i internationella mätningar. Studien har till syfte att beskriva hur lärare i ett högpresterande skolsystem dokumenterar, diskuterar och bedömer elevers läsförståelse. Undersökningen baseras på tre lärares svar, en observation av en lesson study och minnesanteckningar från besöket i Shanghai. Analysen lyfter fram lärares tankar och beteenden gällande bedömning och undervisning i läsförståelse. Studien undersöker några av de faktorer som enligt forskning visats vara bidragande till Shanghais goda resultat i mätningarna och andra faktorer som påverkar bedömning av läsförståelse. Lärarna i studien använder läsförståelsetest som främsta bedömningsredskap. Läsförståelseundervisningen i Shanghai är utformad på ett sätt som har stora möjligheter till kontinuerlig klassrumsbedömning som ger läraren information om elevers aktuella kunskap och förståelse, både summativt och formativt. Resultatet visar dock inte hur lärarna använder denna information för att utmana och utveckla elevers lärande. Hur lärarna använder den informationen kan därför vara en fråga för fortsatt forskning.sv
dc.language.isosvsv
dc.titleIt's all about the test: en studie om bedömning av läsförståelse i teori och praktik på en grundskola i Shanghaisv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record