• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skriftliga individuella utvecklingsplaner i grundsärskolan - En diskursanalys

Abstract
Syfte: Syftet med studien är att utifrån insamlade skriftliga individuella utvecklingsplaner belysa och problematisera identitetskonstruktionen av elever i grundsärskolan. Ytterligare ett syfte är att lyfta fram vilka strategier som skrivs fram för att eleverna ska nå kunskapsmålen. • På vilket sätt skrivs eleverna fram i de skriftliga individuella utvecklingsplanerna? • Hur är de skriftliga individuella utvecklingsplanerna konstruerade? • Vilken betydelse har skriftliga individuella utvecklingsplaner ur ett makt- och styrningsperspektiv? Teori: Studien använder sig av ett diskursanalytiskt angreppssätt, vilket har en socialkonstruktionistisk utgångspunkt där kunskap anses vara något som människor konstruerar tillsammans i social interaktion. I ett diskursanalytiskt angreppssätt står språket i fokus. Språket är en förutsättning för tanken och våra tankar om verkligheten är inte bara avspeglingar av den utan bidrar också till att skapa den existerande verkligheten. Metod: Som metodologisk ansats används diskursanalys. Diskursanalysen är inriktad mot texters innebörder. De individuella utvecklingsplanerna analyseras med hjälp av verktyg hämtade från diskursteorin, såsom tecken och nodalpunkter. Empirin i studien utgörs av 22 skriftliga individuella utvecklingsplaner från fem olika grundsärskolor i fem olika kommuner. Resultat: Studiens resultat visar att de insamlade skriftliga individuella utvecklingsplanerna strävar efter att forma både elevernas kunskapsmässiga-, sociala och beteendemässiga utveckling. Det framkommer i studien en rad begrepp som är betydelsefulla för konstruktionen av eleverna. Dessa begrepp utgörs bland annat av aktiv, intresserad, positiv och självständig. Resultatet visar en relativt hegemonisk diskurs där den basala färdighetsträningen är den återkommande strategin för att eleverna skall nå kunskapsmålen.
Degree
Student Essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/41034
Collections
  • Magisteruppsatser (IPS)
View/Open
gupea_2077_41034_1.pdf (230.8Kb)
Date
2015-11-10
Author
Hördegård, Ida
Keywords
diskursanalys
grundsärskola
skriftliga individuella utvecklingsplaner
makt och styrning
identitet
Series/Report no.
Magisteruppsats
VT15 IPS13 LLU600
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV