• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Effekter av handledning Pedagogers upplevelser och erfarenheter av specialpedagogisk handledning

Abstract
Bakgrund: I denna studie har vi undersökt hur specialpedagogisk handledning görs och vilka effekter den kan tänkas bidra med i skolpraktiken ur ett pedagogperspektiv. Tidigare forskning har visat att det finns kopplingar mellan elevhälsans arbete och barns rättigheter i samhället. Elevhälsans viktigaste uppgift kan ur det perspektivet vara att tillgodose alla elevers rätt till en likvärdig utbildning. Andra studier framlägger att specialpedagogisk handledning kan leda till att utveckla pedagogers sätt att hantera de komplexa situationer som kan uppstå i skolpraktiken. Det talas ofta om att den enskilt viktigast påverkansfaktor då det gäller elevers resultat är lärares förmåga, kompetens och engagemang. Syfte: Syftet med studien har varit att undersöka pedagogers erfarenheter av specialpedagogisk handledning och dess verkningar i praktiken. Metod: Studien har genomförts med hjälp av en deskriptiv kvalitativ metod och underlaget består av intervjuer med sju pedagoger verksamma inom grundskolans tidigare åldrar. En intervjuguide med halvstrukturerade frågor utgjorde underlag vid intervjuerna där vi sökte svar på hur specialpedagogisk handledning görs i praktiken och vad som kännetecknar den. Studiens frågeställningar har vi försökt besvara med hjälp av pedagogernas utsagor för att få reda på vilka effekter specialpedagogisk handledning kan ge i den sociala praktiken. Teori: Som teoretisk referensram har studien sin grund i det kommunikativt- och relationsinriktade perspektivet (KoRP). Resultatet: Resultatet bearbetades med hjälp av bricolage för att olika teman skulle framträda. Därefter analyserades och tolkades resultatet i två delar. Den första behandlade formen och innehållet och den andra vilka effekter specialpedagogisk handledning kan ge. De huvudteman som utgjort den röda tråden under analys och tolkning av materialet har varit delaktighet, kommunikation och lärande. Dessa tre begrepp utgör stommen i undersökningens teoretiska referensram. Diskussion: De resultat som framkommit i denna studie stämmer väl överens med tidigare forskning.
Degree
Student Essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/41162
Collections
  • Magisteruppsatser (IPS)
View/Open
gupea_2077_41162_1.pdf (342.3Kb)
Date
2015-11-28
Author
Annerljung, Gunilla
Svedung, Sandra
Keywords
specialpedagogisk handledning
effekter
upplevelser
Series/Report no.
Magisteruppsats
VT15 IPS31 SPP600
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV