Show simple item record

dc.contributor.authorAlinder Pesce, Åsa
dc.date.accessioned2015-11-28T11:43:53Z
dc.date.available2015-11-28T11:43:53Z
dc.date.issued2015-11-28
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/41164
dc.description.abstractSyfte: Det övergripande syftet med denna studie är att vinna kunskap om några förskollärares upplevelser av att möta barn de menar uppvisar ett problemskapande beteende i förskolan samt dessa förskollärares upplevelser av att anpassa förskolan till alla barn. Teori: Studien har sin grund i den sociokulturella lärandeteorin och utgår från en fenomenologisk ansats då fokus i studien är att ta reda på några förskollärares upplevelser utifrån deras egna perspektiv. Metod: Det finns en metodologisk mångfald inom den fenomenologiska forskningen men med utgångspunkt från studiens syfte att fånga förskollärares upplevelser har kvalitativa in-tervjuer valts som metod. Fyra förskollärares berättelser ligger till grund för det empiriska insamlandet och intervjuerna, som är av halvstrukturerad karaktär, genomfördes på förskollä-rarnas arbetsplatser. Resultat: Studiens resultat visar på att förskollärarna betonar vikten av nära och goda relationer med både arbetskamrater och de barn de möter i sina verksamheter, framför allt i mötet med barn med problemskapande beteende. Vidare visar resultatet på att trots att målet i Lpfö 98 rev 2010, att förskolans verksamhet ska anpassas till alla barn, många gånger upplevs ouppnåeligt för dessa förskollärare, finns ändå vilja att sträva mot detta mål. Denna vilja kan kopplas till det känslomässiga engagemang som förskollärarna ger uttryck för i sina berättelser.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMagisteruppsatssv
dc.relation.ispartofseriesVT15 IPS36 SPP600sv
dc.subjectproblemskapande beteendesv
dc.subjectförskolansv
dc.subjectanpassningsv
dc.subjectrelationersv
dc.subjectfenomenologisv
dc.subjectspecialpedagogiksv
dc.titleAtt anpassa förskolans verksamhet i mötet med barn med problemskapande beteende En intervjustudie med fyra förskolläraresv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record