Att hantera bedömningspraktiken Upplevda utmaningar av nio lärare i grundsärskolan, inriktning träningsskolan
Sammanfattning
Syfte: Studiens syfte är att beskriva hur ett antal lärare i grundsärskolan, inriktning
träningsskola, upplever sin bedömningspraktik.
Teori: Studiens teorianknytning utgår ifrån ett sociokulturellt perspektiv vilket betonar
lärande och utveckling genom samspel. Illeris teori om lärande har använts som
förklaringsmodell, modellen innehåller tre dimensioner: innehåll, drivkraft och
samspel.
Metod: Studien har bedrivits i två steg, en pilotstudie och en huvudstudie. Pilotstudien ledde
fram till frågeguiden som användes i huvudstudien. Metoden som använts är en
kvalitativ intervjustudie, intervjuerna har genomförts på medelstora skolor där
grundsärskolan varit lokalintegrerad. Utförandet av intervjuerna har genomsyrats av
en halvstrukturerad form som ett djupgående professionellt vardagssamtal.
Resultat: Studiens resultat visar att lärarna upplever stora utmaningar i bedömningsarbetet.
Det finns en begreppsförvirring kring hur progressionsorden i kunskapskraven ska
användas. Lärarna uttrycker också en önskan om riktad kompetensutveckling och
kollegiala samtal för att känna en säkerhet kring hur bedömningsarbetet ska utföras.
Denna studie visar att lärarna upplevde en motsättning mellan vad de ansåg att
eleverna behövde lära sig kontra vad som står i kursplanen. Resultatet påvisar också
lärarnas tilltro till elevernas förmåga till utveckling, men en svårighet i att skapa
medvetenhet hos eleverna för sitt eget lärande.
Examinationsnivå
Student Essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2015-11-28Författare
Bergström, Linda
Carlgren, Monica
Nyckelord
Bedömning
inriktning
träningsskola
förmåga
kunskap
Serie/rapportnr.
Magisteruppsats
VT15 IPS36 SLP600/LLU600
Språk
swe