MJUKSTART PÅ ARBETSLIVET - En studie om den kommunala arbetsmarknadsinsatsen Ung Helg och hur samhällets aktiveringspolitik påverkar lärandeprocessen hos gymnasieelever
Sammanfattning
Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur lärandeprocessen ser ut för deltagarna i den arbetsmarknadspolitiska insatsen Ung Helg. Syftet är även att undersöka hur den svenska arbetsnormen kommer till uttryck i ungdomars, handledares och samordnares uppfattningar om den arvoderade praktiken.
Teori:
Teorin för analysen bygger på en modell för lärandeprocesser och de olika delar som behöver vara tillfredställande för individ och samhälle för att insatsen ska fungera. Den tidigare forskningen bygger på hur aktiveringspolitik ser ut i vårt samhälle och hur ungdomar fostras till lönearbete.
Metod:
Uppsatsen är grundad på kvalitativa intervjuer med lågt standardiserade frågor då lärandeprocessen är av största vikt för studien och genom denna metod kommer intervjupersonernas upplevelser och synpunkter fram. Intervjuernas fokus låg på insatsen Ung Helg och hur erfarenheterna från insatsen passar in i samhällets aktiveringspolitik.
Resultat:
De viktigaste aspekterna för lärandeprocessen i insatsen är innehållet i arbetsuppgifterna och de drivkrafter som motiverar eleverna att genom egen vilja ta del av insatsen, andra drivkrafter är pengar, vara en del utav något och hjälpa andra människor. Insatsen Ung Helg är starkt påverkad av den svenska arbetsnormen delvis genom hur den svenska arbetsmarknadspolitiken är utformad och att detta återspeglas i hur handledare, samordnare och elever ser på insatsens lärande.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2015-12-01Författare
Henning, Ida
Nyckelord
arbetsmarknad
aktiveringspolitik
gymnasieelever
samhälle
normer
Språk
swe