• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Sociology and Work Science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
  • Kandidatuppsatser (Department of sociology and work science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Sociology and Work Science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
  • Kandidatuppsatser (Department of sociology and work science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”DET ÄR INTE MITT FEL ATT DU HAR EN DÅLIG DAG” - En kvalitativ studie kring cafépersonals känslor och konflikthantering med kunder

Sammanfattning
Syfte: Att undersöka personal- och kundkonflikter i relation till de begreppet ”kunden har alltid rätt”. Därigenom ämnar studien att kartlägga hur personal påverkas av sagda konflikter och hur de väljer att hantera dem. Teori: Studien kom att i första hand utgå från Arlie Hoschilds teori om Emotional labour som handlar om att hantera sina egna känslor i relation till vilka som är de ”rätta” att uppvisa på sin arbetsplats. Metod: Valet av metod föll på kvalitativa, semi-strukturerade respondentintervjuer med 6 individer. Detta för att syftet var att få fram personliga upplevelser av fenomenet. Resultat: Resultatet visade att cafépersonalen utvecklar personliga strategier för att hantera kundkonflikter där undvikande var den främsta. Vidare visade studien att känsloarbete är något som präglar hela arbetet och att den emotionella påverkan detta får för personalen är individuellt.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/41212
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (Department of sociology and work science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap)
Fil(er)
gupea_2077_41212_1.pdf (262.9Kb)
Datum
2015-12-01
Författare
Hagman, Pauline
Nyckelord
emotional labour
konflikthantering
cafépersonal
kund
konflikt
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV