Att bryta mönster. En kvalitativ studie av hur kvinnor porträttseras i tv-spel.
Sammanfattning
Bakgrund: Du redogör med ett par meningar för kunskapsläget för det ämne du har valt att skriva uppsats om.
Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur kvinnliga karaktärer porträtteras i 2013 års bäst säljande speltitlar. För att svara på syftet har jag valt att ställa frågorna
1. I vilken utsträckning förekommer kvinnliga karaktärer i spelen?
2. När de finns, hur framställs de?
Metod: Studien använder sig av en kvalitativ textanalys med kvantitativa inslag, materialet som analyseras är spelgenomgångar av fyra tv-spel som laddats upp på YouTube.
Resultat: Resultatet visar en ökning av antalet kvinnor i förhållande till män som finns i tv-spel och visar att det finns tendenser som bryter mot den rådande normativa bilden av femininitet och skönhetsideal, men dessa förekommer i väldigt liten utsträckning i förhållande till de stereotyper som funnits av tidigare forskning. Kvinnan används fortfarande huvudsakligen som ett objekt för den manliga blicken men visar på en konkret förändring i hur kvinnan porträtteras då hon inte längre kan beskrivas med endast en idealtyp utan har fått mer nivåer och nyanser än den tidigare forskningen funnit.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2015-12-08Författare
Englund, Alexander
Nyckelord
Genus
tv-spel
femininitet
stereotyper.
Språk
swe