dc.contributor.author | Traneroth, Isabelle | |
dc.contributor.author | Orrö, Jeanette | |
dc.date.accessioned | 2016-01-04T15:30:40Z | |
dc.date.available | 2016-01-04T15:30:40Z | |
dc.date.issued | 2016-01-04 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/41388 | |
dc.description.abstract | Syfte: Att undersöka hur HR:s verksamhet kan utvecklas för att möta kundens ökade krav och
hur HR på så sätt kan bidra till verksamhetens affärsresultat.
Teori: Det transaktionella och det relationella har använts som övergripande teoriperspektiv.
Som fördjupningsgrenar i dessa har även transaktions- och relationsmarknadsföring,
Porters värdekedja, Service Management samt HR-transformationen behandlats.
Metod: Studien är kvalitativ och kontexten som använts är ett telekomföretag som genomgått
en HR-transformation. Datainsamlingen har skett genom 13 semistrukturerade
intervjuer med HR-medarbetare och chefer. Den empiriska datan transkriberades och
analyserades därefter tematiskt.
Resultat: HR-medarbetare och chefer ser olika på vem som är deras kund och vilka de främst
arbetar gentemot. Det praktiska utfallet av HR-transformationen begränsar samspelet
mellan HR-funktionen och chefer, vilket påverkar HR:s möjlighet att vara nära affären
och den externa kunden. Detta begränsar i sin tur HR:s möjlighet att bidra till den
externa kundnöjdheten. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | Kundnöjdhet | sv |
dc.subject | Extern kund | sv |
dc.subject | HR-transformation | sv |
dc.subject | Transaktionsperspektivet | sv |
dc.subject | Relationsperspektivet | sv |
dc.title | HR MED SLUTKUNDSPERSPEKTIV - En kvalitativ studie om HR:s påverkan på kundnöjdhet | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg / Department of sociology and work science | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | swe |
dc.type.degree | Student essay | |