• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Sociology and Work Science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
  • Kandidatuppsatser (Department of sociology and work science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Sociology and Work Science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
  • Kandidatuppsatser (Department of sociology and work science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

HR MED SLUTKUNDSPERSPEKTIV - En kvalitativ studie om HR:s påverkan på kundnöjdhet

Abstract
Syfte: Att undersöka hur HR:s verksamhet kan utvecklas för att möta kundens ökade krav och hur HR på så sätt kan bidra till verksamhetens affärsresultat. Teori: Det transaktionella och det relationella har använts som övergripande teoriperspektiv. Som fördjupningsgrenar i dessa har även transaktions- och relationsmarknadsföring, Porters värdekedja, Service Management samt HR-transformationen behandlats. Metod: Studien är kvalitativ och kontexten som använts är ett telekomföretag som genomgått en HR-transformation. Datainsamlingen har skett genom 13 semistrukturerade intervjuer med HR-medarbetare och chefer. Den empiriska datan transkriberades och analyserades därefter tematiskt. Resultat: HR-medarbetare och chefer ser olika på vem som är deras kund och vilka de främst arbetar gentemot. Det praktiska utfallet av HR-transformationen begränsar samspelet mellan HR-funktionen och chefer, vilket påverkar HR:s möjlighet att vara nära affären och den externa kunden. Detta begränsar i sin tur HR:s möjlighet att bidra till den externa kundnöjdheten.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/41388
Collections
  • Kandidatuppsatser (Department of sociology and work science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap)
View/Open
gupea_2077_41388_1.pdf (953.1Kb)
Date
2016-01-04
Author
Traneroth, Isabelle
Orrö, Jeanette
Keywords
Kundnöjdhet
Extern kund
HR-transformation
Transaktionsperspektivet
Relationsperspektivet
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV