UPPLEVELSEN AV ATT VÅRDAS PÅ EN AKUTMOTTAGNING. Ett patientperspektiv
Sammanfattning
Bakgrund: Att som människa drabbas av en akut skada eller sjukdom som kräver kontakt med och vård på en akutmottagning innebär en stor omställning i en människas liv. Det är inte enbart den fysiska åkomman som påverkar individen. Människan är en komplex varelse med tankar, känslor, minnen och erfarenheter. Själva kroppen och människan har en nära koppling och det som görs mot kroppen det görs mot människan också. När kroppen drabbas av en sjukdom kommer även människans känslor och tankar påverkas som i sin tur kommer förändra individens upplevelse av omgivningen. Således upplevs vistelsen på akutmottagningen på olika sätt beroende på vem som tolkar upplevelsen. När patientens upplevelse undersöks blir det aktuellt att se närmare på några viktiga begrepp som är avgörande för patientens upplevelse. Dessa är ”Transition”, ”Personcentrerad vård”, ”Bemötande och kommunikation” och ”Trygghet. Att studera svårt sjuka patienters upplevelse i samband med vård på en akutmottagning kan öka förståelsen för patientens situation och därmed bidra till en förbättrad vård. Syfte: Syftet med denna litteraturstudie är att undersöka och beskriva patientens upplevelse av att vårdas på en akutmottagning. Metod: Nio vetenskapliga artiklar med kvalitativ ansats och en artikel med kvantitativ ansats söktes fram i databaserna Cinahl och PubMed. I sökningen användes sökord som var relevanta för syftet och frågeställningen. Resultat: Tio artiklar granskades, analyserades och fyra olika huvudteman skapades. Dessa teman var “Det akuta omhändertagandet”, “Att se sin sjukdom som en del av ett sammanhang”, “Meningsfullt möte” och “Tid och rum”. Slutsats: Patienterna anser att det är viktigt att mötas av kunnig, kompetent vårdpersonal, som visar intresse, empati och bemöter personen med värme. Att få tillförlitlig information angående det befintliga tillståndet, den förväntade väntetiden och de eventuella vårdinsatserna eliminerar ovissheten som annars kan generera osäkerhet och ångest. Lång väntetid upplevs som negativt. En ökad medvetenhet kring patientens upplevelse av att vårdas på akutmottagningen gör sjuksköterskan bättre rustad att möta patienten och bidrar till att patienten känner sig väl omhändertagen i sitt utsatta och tragiska läge.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2016-01-11Författare
Cederqvist, Simon
Koliniatis, Ronny
Nyckelord
Emergency department
patient satisfaction
anxiety
emergency care
experience
patient view
encounter
qualitative
satisfaction
qualitative study
patient
Språk
swe