• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Medarbetarskap ur ett kommunikativt perspektiv. - En observationsstudie med fokus på samspel och dialog på ett mikroföretag

Sammanfattning
Syfte: Syftet med studien är att se hur ett gott (myndigt) medarbetarskap, med särskilt fokus på kommunikation och samspel, kan framträda i en verbal kommunikation under ett personalmöte. Detta gör vi för att kunna tillföra forskningen ett kompletterande metodologiskt perspektiv då metoderna för att studera fenomenet medarbetarskap är få, samt fokuserar på det ur en delvis psykologiserande och subjektiv synvinkel (Bertlett, 2011; Giljam & Nilsson, 2011; Seeholm & Salomonsson, 2006). Med detta bidrag till forskningen kan förståelsen för fenomenet medarbetarskap breddas då denna (vår) metod fokuserar på hur det goda (myndiga) medarbetarskapet kan beforskas som ett socialt, mellanmänskligt fenomen och hur det framträder i kommunikation. Att undersöka fenomenet, gott medarbetarskap, ur ett kommunikativt perspektiv syftar alltså till för att ge ett nytt perspektiv på hur medarbetarskap kan beforskas genom ett fokus på kommunikation och dialog. Teori: Studien utgår ifrån två teoretiska utgångspunkter; det sociokulturella perspektivet och interthinkingprocessen. Det sociokulturella perspektivet anser att med samspel och kommunikation uppstår ett lärande och detta är aktuellt i denna studie då det med denna syn på kommunikation synliggör hur fenomenet medarbetarskap framträder ur dialogen. Den andra teoretiska utgångspunkten används, tillsammans med en modell för vad som karaktäriserar det myndiga medarbetarskapet, för att operationalisera studien. Metod: En kvalitativ observationsstudie genomfördes för att synliggöra hur fenomenet medarbetarskap framträder i en verbal kommunikation. Detta kompletterades med intervjuer för att styrka de resultat och tolkningar som framkom. Resultat: Resultaten visar dels hur och genom vilken dialogform det goda medarbetarskapet framträder samt i vilken utsträckning fenomenet främjas eller inte. Resultaten visar även att med ett kommunikativt perspektiv, som består av interthinkingprocessen som analysverktyg för att operationalisera det goda (myndiga) medarbetarskapet, är en metod som kan användas för att synliggöra fenomenet.
Examinationsnivå
Student Essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/41625
Samlingar
  • Magisteruppsatser (IPS)
Fil(er)
gupea_2077_41625_1.pdf (252.4Kb)
Datum
2016-01-22
Författare
Flyborg, Emely
Pettersson, Sophie
Nyckelord
medarbetarskap
kommunikation
lärande
interthinking
dialog
samspel
Serie/rapportnr.
Kandidat
VT15 IPS PEDG14:2
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV