Elevskador i ett arbetsmiljöperspektiv Vad kan vi lära av kommunbaserade skolstudier?
Abstract
Examination of the research literature have been undertaken with regard to the registration and analysis of injuries to pupils at school. A frame of analysis based on a consensus within occupational-injury research is offered. The results point to potential risk groups, and also to hazardous locations and activities. The studies examined have primarily focused on the injury itself. Less attention has been paid to the causes of and circumstances underlying different kinds of injuries, and to the distinguishing features of community, school or pupil that might influence injury occurrence. Age and gender of pupils are the only exceptions. Further research should focus on the sequences of events culminating in injuries to school pupils, and to the situational and structural factors that govern these sequences. En granskning av svensk och internationell forskningslitteratur har genomförts med avseende på registrering och analys av elevskador i skolan inom en hel kommun. En analysram byggd på konsensus inom arbetsskadeforskningen bildar bas. Resultaten visar på potentiella riskgrupper, riskfyllda platser och aktiviteter. Studierna i granskningen fokuserar framförallt själva skadan; mindre uppmärksamhet riktas mot orsakerna till och omständigheterna bakom olika typer av skador och vilka utmärkande drag hos samhället, skolan och eleverna : förutom kön och ålder : som påverkar förekomsten av skador. Fortsatt forskning bör inriktas mot de händelseförlopp som ger upphov till elevskador och åt de situationella och strukturella faktorer som styr dessa förlopp.
Publisher
Arbetslivsinstitutet
Collections
View/ Open
Date
1997Author
Laflamme, L
Menckel, E
Publication type
report
ISBN
91-7045-413-2
ISSN
0346-7821
Series/Report no.
Arbete och Hälsa 1997:08
Language
swe