”Den här någon-annan-ismen”
Abstract
Syfte
Belysa lärares upplevelse, och hantering, av den påstådda ökande arbetsbelastningen.
Frågeställningar
Hur upplever respondenterna deras nuvarande arbetsbelastning?
Hur upplever de att arbetsbelastningen har utvecklats över tid?
Vad upplever respondenterna är de huvudsakliga orsakerna till denna belastning?
Om belastningen upplevs som hög, vilka metoder använder respondenterna för att klara av den?
Metod
Undersökningen bygger på intervjuer med lärare, genomförda på tre olika gymnasieskolor på olika
orter i västsverige. Intervjuguiden är utformad med sin bas i en arbetsmiljörapport som Lärarnas
Riksförbund publicerat 013.
Resultat
Lärarna upplever att arbetsbelastningen ökat med tiden, dock skiljer sig vissa områden åt mellan
lärarna. Trots detta finns det vissa likheter bland lärarna: många upplever att dokumentationens
omfattning ökat, att skolans ansvarsområde ökat, och att skolledarskapet ofta ger otydliga
arbetsbeskrivningar.
Relevans för läraryrket
Metoder för hantering av arbetsbelastningen är många, men bottnar ofta i att mindre viktiga
områden får lämna företräde till förmån för eleverna. Lärarnas många olika förhållningssätt bidrar
till flera interna konflikter och avväganden i yrkets vardag. Dialog på arbetsplatsen är A och O.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2015Author
Lind, Jan-Erik
Keywords
Arbetsbelastning
lojalitet
arbetsmiljö
skolleda
Language
sv