• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Maybe in the future we will say ‘This is what we used to do, this is how we used to live’” - En intervju- och fältstudie om språkets funktion som kulturbärare och utbildningens påverkan på ett maya-samhälle i Belize.

Abstract
SAMMANFATTNING Syfte: Uppsatsen syftar till att förstå lärares upplevelser av hur relationen mellan språk och kulturell identitet ser ut i olika kontexter i det beliziska samhället. Vi vill även göra en ansats till att förklara de bägge språkens (mopan och engelska) relation och syfte i såväl maya-byn som i den större samhällskontexten. Vi syftar också till att undersöka i vilken utsträckning det engelska språkets särställning i Belize påverkar maya-elevers möjligheter att tillgodogöra sig en utbildning som gagnar dem oavsett framtida yrkesval. Vi vill även undersöka vilka konsekvenser utbildning och utveckling kan få för maya-samhällets fortlevnad. Frågeställningar: Hur upplever lärare i maya-samhället att eleverna påverkas av att undervisningen bedrivs på engelska? Vilken funktion fyller engelska språket i lokalsamhället? Vilken funktion fyller mayaspråket mopan i lokalsamhället? Metod och material: Kvalitativ intervjustudie, kombinerat med observationer av dagligt liv och skola i byn. Resultat: Samtidigt som engelskan är det officiella språket i Belize används det enbart i skolan, i resten av lokalsamhället talas enbart mopan. Läraren utgör därför elevernas enda kontakt med det engelska språket, och i kombination med bristen på läroböcker baseras undervisningsinnehållet i mångt och mycket på lärarens kunskaper som stundvis kan vara bristfälliga. Den sociala stratifikationen i Belize med mayafolket placerat i det lägre skiktet medför svårigheter för dem att inkluderas i det beliziska samhället. Detta går att härleda till ekonomiska, språkliga och utbildningsrelaterade skillnader. Betydelse för läraryrket: Studien visar att lärarens egen kompetens blir i allra högsta grad avgörande när det saknas tillgång till adekvat material. Läraren och utbildningssystemet kan få stora implikationer för såväl elevernas livsval som kulturell fortlevnad.  
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/41681
Collections
  • Examensarbete grundnivå
View/Open
gupea_2077_41681_1.pdf (902.0Kb)
Date
2015
Author
Andreasson, Julia
Robertsson, Elin
Keywords
Belize
utbildning
språk
utveckling
mayakultur
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV