”Maybe in the future we will say ‘This is what we used to do, this is how we used to live’” - En intervju- och fältstudie om språkets funktion som kulturbärare och utbildningens påverkan på ett maya-samhälle i Belize.
Abstract
SAMMANFATTNING
Syfte: Uppsatsen syftar till att förstå lärares upplevelser av hur relationen mellan språk och kulturell identitet ser ut
i olika kontexter i det beliziska samhället. Vi vill även göra en ansats till att förklara de bägge språkens (mopan
och engelska) relation och syfte i såväl maya-byn som i den större samhällskontexten. Vi syftar också till att
undersöka i vilken utsträckning det engelska språkets särställning i Belize påverkar maya-elevers möjligheter att
tillgodogöra sig en utbildning som gagnar dem oavsett framtida yrkesval. Vi vill även undersöka vilka
konsekvenser utbildning och utveckling kan få för maya-samhällets fortlevnad.
Frågeställningar:
Hur upplever lärare i maya-samhället att eleverna påverkas av att undervisningen bedrivs på engelska?
Vilken funktion fyller engelska språket i lokalsamhället?
Vilken funktion fyller mayaspråket mopan i lokalsamhället?
Metod och material: Kvalitativ intervjustudie, kombinerat med observationer av dagligt liv och skola i byn.
Resultat: Samtidigt som engelskan är det officiella språket i Belize används det enbart i skolan, i resten av
lokalsamhället talas enbart mopan. Läraren utgör därför elevernas enda kontakt med det engelska språket, och i
kombination med bristen på läroböcker baseras undervisningsinnehållet i mångt och mycket på lärarens kunskaper
som stundvis kan vara bristfälliga. Den sociala stratifikationen i Belize med mayafolket placerat i det lägre skiktet
medför svårigheter för dem att inkluderas i det beliziska samhället. Detta går att härleda till ekonomiska, språkliga
och utbildningsrelaterade skillnader.
Betydelse för läraryrket: Studien visar att lärarens egen kompetens blir i allra högsta grad avgörande när det
saknas tillgång till adekvat material. Läraren och utbildningssystemet kan få stora implikationer för såväl elevernas
livsval som kulturell fortlevnad.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2015Author
Andreasson, Julia
Robertsson, Elin
Keywords
Belize
utbildning
språk
utveckling
mayakultur
Language
sv