”Man tänker ju att mannen ska ha lite mer kontroll”: En studie av hur tjejer på en konfessionell och en icke-konfessionell gymnasieskola förhandlar kön, sexualitet och makt utifrån Fifty Shades of Grey
Abstract
Sammanfattning:
Studiens syfte är att undersöka hur gymnasietjejer förhandlar kön, sexualitet och makt utifrån filmen Fifty
Shades of Grey, vilket har gjorts genom två fokusgruppsintervjuer med elever från en icke-konfessionell respek-
tive en konfessionell gymnasieskola. Genom ett diskursanalytiskt förhållningssätt analyseras respondenternas
svar. Resultatet visar att tjejerna ser kön som något statiskt och fördiskursivt snarare än socialt konstruerat. Deras
svar knyter också an till den kulturella definitionen av kön och de gör stor skillnad på hur kvinnor och män bör
verka. Ytterligare visar resultatet att respondenterna gör en skillnad på kvinnors respektive mäns sexualitet samt
hur maktförhållandet mellan dem bör se ut. Samtliga respondenter är överens om att mannen har och förväntas
ha mer makt än kvinnan.
Vidare ämnar studien undersöka förhållandet mellan gymnasietjejernas och medias mottagande av Fifty
Shades of Grey. Det framkom att respondenterna var överens med många av de inlägg som gjorts i debatten om
filmen. Samtidigt uppenbarade sig en diskrepans där diskussionen i media var mer kritisk och ifrågasättande än
tjejerna.
Utifrån resultatet diskuteras sedan hur skolan kan arbeta normkritiskt med kön, sexualitet och makt. Vi menar
att Fifty Shades of Grey är tacksam att använda som utgångspunkt i diskussioner om normer med elever.
Därigenom kan de normer om kön, sexualitet och makt som filmen såväl som eleverna själva reproducerar
problematiseras. Således kan alla elever ges en mer jämställd och likvärdig utbildning.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2015Author
Pettersson, Emmy
Reinhold, Anna
Keywords
kön
sexualitet
makt
normkritisk pedagogik
Fift
Language
sv