• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Man tänker ju att mannen ska ha lite mer kontroll”: En studie av hur tjejer på en konfessionell och en icke-konfessionell gymnasieskola förhandlar kön, sexualitet och makt utifrån Fifty Shades of Grey

Abstract
Sammanfattning: Studiens syfte är att undersöka hur gymnasietjejer förhandlar kön, sexualitet och makt utifrån filmen Fifty Shades of Grey, vilket har gjorts genom två fokusgruppsintervjuer med elever från en icke-konfessionell respek- tive en konfessionell gymnasieskola. Genom ett diskursanalytiskt förhållningssätt analyseras respondenternas svar. Resultatet visar att tjejerna ser kön som något statiskt och fördiskursivt snarare än socialt konstruerat. Deras svar knyter också an till den kulturella definitionen av kön och de gör stor skillnad på hur kvinnor och män bör verka. Ytterligare visar resultatet att respondenterna gör en skillnad på kvinnors respektive mäns sexualitet samt hur maktförhållandet mellan dem bör se ut. Samtliga respondenter är överens om att mannen har och förväntas ha mer makt än kvinnan. Vidare ämnar studien undersöka förhållandet mellan gymnasietjejernas och medias mottagande av Fifty Shades of Grey. Det framkom att respondenterna var överens med många av de inlägg som gjorts i debatten om filmen. Samtidigt uppenbarade sig en diskrepans där diskussionen i media var mer kritisk och ifrågasättande än tjejerna. Utifrån resultatet diskuteras sedan hur skolan kan arbeta normkritiskt med kön, sexualitet och makt. Vi menar att Fifty Shades of Grey är tacksam att använda som utgångspunkt i diskussioner om normer med elever. Därigenom kan de normer om kön, sexualitet och makt som filmen såväl som eleverna själva reproducerar problematiseras. Således kan alla elever ges en mer jämställd och likvärdig utbildning.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/41682
Collections
  • Examensarbete grundnivå
View/Open
gupea_2077_41682_1.pdf (709.6Kb)
Date
2015
Author
Pettersson, Emmy
Reinhold, Anna
Keywords
kön
sexualitet
makt
normkritisk pedagogik
Fift
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV