Att kunna möta alla barn – En webbaserad enkätstudie i förskolan som undersöker sambandet mellan pedagogers kunskap om samt intresse för autismspektrumtillstånd och hur det påverkar deras förhållningssätt gentemot barn med autism
Abstract
___________________________________________________________________________
Denna studie är baserad på webbenkäter där 0 verksamma pedagoger med varierande
utbildningsbakgrund och erfarenhetsbakgrund har deltagit. Enkäten skapades genom verktyget
Google Formulär.
Syftet med undersökningen var att utreda om det finns ett samband mellan pedagogers kunskap
om samt intresse för diagnosen autismspektrumtillstånd och om det påverkar deras
förhållningssätt gentemot barn med autism. Anledningen till att detta valdes var att jag efter
samtal med verksamma pedagoger och studenter på lärarutbildningen genom åren har fått veta
att det finns en stor kunskapsbrist om autismspektrumtillstånd samt en osäkerhet kring passande
förhållningssätt. Jag har under åren som student även personligen upplevt situationer i mötet
mellan barn med autism och deras pedagoger som varit beklagliga för alla parter.
Resultatet visar på ett samband mellan okunskap och förhållningssätt, där traditionella
uppfostringsmetoder används i mötet med barn med autism istället för evidensbaserade och
fungerande metoder så som låg-affektivt bemötande. Många av pedagogerna är medvetna om
sin låga kompetens om autismspektrumtillstånd och samtliga känner att stödet från
förskolechefen är otillräckligt.
Undersökningens betydelse för läraryrket är stor, då man som verksam i förskolan nästan kan
förutsätta att man under sin karriär kommer att möta barn med autism. Denna undersöknings
resultat visar att vi pedagoger är i behov av ett större stöd från förskolechefen för att kunna
fullfölja vårt uppdrag – att kunna möta alla barn.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2015Author
Nyström, Sofia
Keywords
Autism
bemötande
förskola
webbenkät
Language
sv