• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att kunna möta alla barn – En webbaserad enkätstudie i förskolan som undersöker sambandet mellan pedagogers kunskap om samt intresse för autismspektrumtillstånd och hur det påverkar deras förhållningssätt gentemot barn med autism

Abstract
___________________________________________________________________________ Denna studie är baserad på webbenkäter där 0 verksamma pedagoger med varierande utbildningsbakgrund och erfarenhetsbakgrund har deltagit. Enkäten skapades genom verktyget Google Formulär. Syftet med undersökningen var att utreda om det finns ett samband mellan pedagogers kunskap om samt intresse för diagnosen autismspektrumtillstånd och om det påverkar deras förhållningssätt gentemot barn med autism. Anledningen till att detta valdes var att jag efter samtal med verksamma pedagoger och studenter på lärarutbildningen genom åren har fått veta att det finns en stor kunskapsbrist om autismspektrumtillstånd samt en osäkerhet kring passande förhållningssätt. Jag har under åren som student även personligen upplevt situationer i mötet mellan barn med autism och deras pedagoger som varit beklagliga för alla parter. Resultatet visar på ett samband mellan okunskap och förhållningssätt, där traditionella uppfostringsmetoder används i mötet med barn med autism istället för evidensbaserade och fungerande metoder så som låg-affektivt bemötande. Många av pedagogerna är medvetna om sin låga kompetens om autismspektrumtillstånd och samtliga känner att stödet från förskolechefen är otillräckligt. Undersökningens betydelse för läraryrket är stor, då man som verksam i förskolan nästan kan förutsätta att man under sin karriär kommer att möta barn med autism. Denna undersöknings resultat visar att vi pedagoger är i behov av ett större stöd från förskolechefen för att kunna fullfölja vårt uppdrag – att kunna möta alla barn.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/41685
Collections
  • Examensarbete grundnivå
View/Open
gupea_2077_41685_1.pdf (1.180Mb)
Date
2015
Author
Nyström, Sofia
Keywords
Autism
bemötande
förskola
webbenkät
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV