• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Välkommen till oss! En fenomenografisk studie om pedagogers uppfattningar om inskolning på förskola

Abstract
Syftet med studien är att beskriva och analysera förskollärares uppfattningar om inskolning i förskolan, att synliggöra pedagogers förhållningssätt och tankar kring inskolning. Jag vill generera kunskap om hur pedagoger resonerar kring den typ av inskolningsmetod de har. Vilka likheter och olikheter kan jag få fram vid intervjuer med förskollärare som arbetar med att introducera barn och föräldrar till förskolan. Vilka fördelar och nackdelar ser de med den inskolningsmetod de har? För att kunna beskriva och analysera pedagogers uppfattningar om inskolning har jag utgått från den fenomenografiska ansatsen. Min analys vilar på en empirisk grund. I mina intervjuer får jag fram pedagogers uppfattningar, som jag beskriver och sedan analyserar. I resultatet visar jag att inskolningsmetoderna ser olika ut på de olika förskolorna där pedagogerna arbetar, tre av respondenterna har en längre inskolning som successivt ökas varje dag, medan två har en kortare variant på ungefär tre dagar. Jag redovisar vilket förhållningssätt de har under inskolningsdagarna och vilken roll föräldrarna förväntas ha. I slutdiskussionen diskuterar jag det som framkommit under intervjuerna relaterat till den bakgrund och tidigare studier som är med tidigare i examensarbetet. Att belysa de olika variationerna inom inskolning skapar möjlighet till reflektion. Genom att ta del av andra pedagogers inskolningsarbete har man möjlighet till att utvärdera sitt eget.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/41688
Collections
  • Examensarbete grundnivå
View/Open
gupea_2077_41688_1.pdf (461.6Kb)
Date
2015
Author
Lööf, Anna
Rosenlöf Rexhaj, Pamela
Pantzar, Erika
Keywords
Inskolning
förskola
fenomenografi
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV