Välkommen till oss! En fenomenografisk studie om pedagogers uppfattningar om inskolning på förskola
Abstract
Syftet med studien är att beskriva och analysera förskollärares uppfattningar om inskolning i förskolan, att
synliggöra pedagogers förhållningssätt och tankar kring inskolning. Jag vill generera kunskap om hur pedagoger
resonerar kring den typ av inskolningsmetod de har. Vilka likheter och olikheter kan jag få fram vid intervjuer
med förskollärare som arbetar med att introducera barn och föräldrar till förskolan. Vilka fördelar och nackdelar
ser de med den inskolningsmetod de har? För att kunna beskriva och analysera pedagogers uppfattningar om
inskolning har jag utgått från den fenomenografiska ansatsen. Min analys vilar på en empirisk grund. I mina
intervjuer får jag fram pedagogers uppfattningar, som jag beskriver och sedan analyserar. I resultatet visar jag att
inskolningsmetoderna ser olika ut på de olika förskolorna där pedagogerna arbetar, tre av respondenterna har en
längre inskolning som successivt ökas varje dag, medan två har en kortare variant på ungefär tre dagar. Jag
redovisar vilket förhållningssätt de har under inskolningsdagarna och vilken roll föräldrarna förväntas ha. I
slutdiskussionen diskuterar jag det som framkommit under intervjuerna relaterat till den bakgrund och tidigare
studier som är med tidigare i examensarbetet. Att belysa de olika variationerna inom inskolning skapar möjlighet
till reflektion. Genom att ta del av andra pedagogers inskolningsarbete har man möjlighet till att utvärdera sitt
eget.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2015Author
Lööf, Anna
Rosenlöf Rexhaj, Pamela
Pantzar, Erika
Keywords
Inskolning
förskola
fenomenografi
Language
sv