• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Välkommen till oss! En fenomenografisk studie om pedagogers uppfattningar om inskolning på förskola

Sammanfattning
Syftet med studien är att beskriva och analysera förskollärares uppfattningar om inskolning i förskolan, att synliggöra pedagogers förhållningssätt och tankar kring inskolning. Jag vill generera kunskap om hur pedagoger resonerar kring den typ av inskolningsmetod de har. Vilka likheter och olikheter kan jag få fram vid intervjuer med förskollärare som arbetar med att introducera barn och föräldrar till förskolan. Vilka fördelar och nackdelar ser de med den inskolningsmetod de har? För att kunna beskriva och analysera pedagogers uppfattningar om inskolning har jag utgått från den fenomenografiska ansatsen. Min analys vilar på en empirisk grund. I mina intervjuer får jag fram pedagogers uppfattningar, som jag beskriver och sedan analyserar. I resultatet visar jag att inskolningsmetoderna ser olika ut på de olika förskolorna där pedagogerna arbetar, tre av respondenterna har en längre inskolning som successivt ökas varje dag, medan två har en kortare variant på ungefär tre dagar. Jag redovisar vilket förhållningssätt de har under inskolningsdagarna och vilken roll föräldrarna förväntas ha. I slutdiskussionen diskuterar jag det som framkommit under intervjuerna relaterat till den bakgrund och tidigare studier som är med tidigare i examensarbetet. Att belysa de olika variationerna inom inskolning skapar möjlighet till reflektion. Genom att ta del av andra pedagogers inskolningsarbete har man möjlighet till att utvärdera sitt eget.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/41688
Samlingar
  • Examensarbete grundnivå
Fil(er)
gupea_2077_41688_1.pdf (461.6Kb)
Datum
2015
Författare
Lööf, Anna
Rosenlöf Rexhaj, Pamela
Pantzar, Erika
Nyckelord
Inskolning
förskola
fenomenografi
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV