dc.contributor.author | Mellqvist, Kristina | sv |
dc.date.accessioned | 2016-01-27T14:56:02Z | |
dc.date.available | 2016-01-27T14:56:02Z | |
dc.date.issued | 2015 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/41689 | |
dc.description.abstract | Syfte och frågor
Syftet med mitt examensarbete är att undersöka vad det är som utmärker montessorilärares arbete liksom hur
verksamma montessorilärare tolkar montessoripedagogiken och hur det ser ut i praktiken i deras verksamhet med fokus
på de så kallade montessoriarbetspassen. Följande frågeställningar vill jag få besvarade genom min undersökning:
• Vilken betydelse har montessoripedagogiken för hur montessorilärare interagerar med elever under
montessoriarbetspassen?
• Hur tolkar montessorilärare sin egen roll i montessoripedagogiken?
Metod och material
I min studie har jag använt mig av två kvalitativa metoder, observation och intervju, en så kallad metodtriangulering.
Metoden användes för att kunna belysa uppsatsens område på ett allsidigt sätt genom inledande observationsstudier
med fyra montessorilärare under ett arbetspass med efterföljande och kompletterande intervju. Observationerna
synliggjorde hur montessorilärarna tillämpar Maria Montessoris teorier kring lärande i integration med elever under
arbetspassen. Genom intervjuerna förtydligades montessorilärarnas bild av hur de själva uppfattar sin lärarroll i
montessoripedagogiken. Materialet har i huvudsak bestått i anteckningar och inspelningar från observationer och
intervjuer liksom relevant litteratur för uppsatsens ämnesområde för att ha en teoretisk anknytning.
Resultat
Resultatet har visat att det finns några betydande områden inom montessoripedagogiken vilka kännetecknar
montessorilärarnas arbete under arbetspassen. Områdena är arbetspass, barnet i centrum, barnens arbetscykel och
hjälplista vilka kan förankras till såväl montessoripedagogiken som till en del allmängiltiga undervisningsidéer och
didaktiska frågor. Resultatet visar även att lärarnas engagemang och inre drivkrafter har varit en gemensam nämnare
vilken i sin tur har en positiv påverkan för elevernas prestationer. Uppsatsens resultat kan ha betydelse för verksamma
lärare inom montessoripedagogiken där den kan användas som ett underlag för reflektion kring synen på lärarrollen
såväl som montessoripedagogiken och dess behov av utveckling inom samtida undervisningsområden. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Montessori | sv |
dc.subject | arbetscykel | sv |
dc.subject | hjälplista | sv |
dc.subject | lärarroll | sv |
dc.subject | id | sv |
dc.title | ”Det är mitt arbete att följa barnen” En studie om montessorilärares arbete under montessoripass | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |