Upp med händerna! En studie om hur handuppräckning används och upplevs i välfungerande, mångkulturella klassrummet i gymnasiet
Sammanfattning
Sammanfattning
Handuppräckning är en tradition och en naturlig del av verksamheten i många klassrum. Metoden är dock
problematisk eftersom den ofta innebär att elever hamnar i skymundan. Följden av detta blir att vissa elever lär
sig betydligt mer än andra. Av tidigare forskning framgår att handuppräckning inte bara är en metod för att be
om ordet. Andra faktorer som samspelar med handuppräckning är demokrati i klassrummet, likvärdig utbildning
och identitetsskapande.
Jag har genomfört sju observationer för att se hur handuppräckning används i ett klassrum. Jag har också
genomfört tre gruppintervjuer för att se hur eleverna upplever handuppräckning. Gruppen jag studerat utmärker
sig eftersom eleverna kommer från olika kulturer. Dessutom är gruppen särskilt välfungerande.
De flesta av eleverna i studien blandar mellan att använda handuppräckning och att använda andra
turtagningsmarkörer för att be om ordet. Eleverna upplever handuppräckning som en huvudsakligen positiv
pedagogisk metod. Det främsta syftet med att räcka upp handen är, enligt eleverna, att visa respekt gentemot
läraren och klasskamraterna. Det finns dock många andra syften med handuppräckning.
Den här studien visar att också i det välfungerande klassrummet hamnar vissa elever i skymundan. Jag menar
därför att skoltraditionerna måste undersökas och utmanas än mer och att varje lärare måste pröva olika metoder
för att se till att alla elever deltar i undervisningen. Först då kan vi tala om en likvärdig skola för alla.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2015Författare
Åberg, Charlotte
-, -
Nyckelord
Handuppräckning
delaktighet
mångkulturellt klass
Språk
sv