Har lärarens ämneskonception någon påverkan på elevernas upplevelse av bildämnet?
Abstract
Sammanfattning:
Som lärarstudenter med inriktning mot bild har vi under vår verksamhetsförlagda utbildning kommit i kontakt med
lärare som undervisar på olika sätt. Vi blev nyfikna på vad det kan bero på och började titta på läroplanen mer
ingående för att se hur vi som framtida lärare kan förhålla oss till den. Vi uppmärksammade att lärare har stora
tolkningsmöjligheter när de ska använda läroplanen i sin undervisning. Detta resulterar i att lärare har olika
ämneskonceptioner. De olika ämneskonceptioner som finns i skolan påverkas även av en rad andra faktorer så som
skolans traditioner, styrdokument, lärargrupper och de samhälleliga förändringar som sker inom skolväsendet.
Vi har genom en kvalitativ undersökning med läroplansteori som utgångspunkt undersökt: Hur ser lärares
olika ämneskonceptioner ut och hur påverkar dessa elevers upplevelse av bildämnet? För att ta reda på hur elevers
upplevelse av bildämnet påverkas av lärares ämneskonceptioner kom vi att genomföra deltagande observationer av
två lärares undervisning och fokusgruppsintervjuer med elever.
Den metod som vi har använt oss av vid bearbetningen av vårt material är en kartläggningsmetod. Det
innebär att vi utifrån vårt material skapat teman och underteman där vi beskriver vad vi har observerat och intervjuat
utifrån det som vi ansåg vara relevant för vår undersöknings syfte.
Vi fann att de båda medverkande lärarna har två olika ämneskonceptioner där den ena har en processbaserat
bildkommunikations konception (PBK) och den andra hade en bildframställningskonception (BK). Vi fann att
ämneskonceptionen speglades i elevernas svar, vilket gör att vi kan konstatera att eleverna påverkas av lärarnas
ämneskonceptioner och att de redogör för var läraren lägger sin tyngd i undervisningen. I frågan om hur lärarnas
konceptioner påverkar eleverna fann vi att eleverna tillhörande ämneskonceptionen PBK upplevde att bildämnet
hade en koppling till andra användningsområden utanför skolan. Eleverna tillhörande konceptionen BK såg bilden
endast som ett skapande ämne som inte har någon koppling utanför skolan.
Våra resultat visar att lärarnas ämneskonceptioner är så olika på grund av läroplanens utformning vilket
leder till att undervisningen som lärarna genomför blir olika. Detta gör att eleverna inte får en likställd utbildning.
För att motverka detta har vi avslutningsvis diskuterat införandet av en gemensam praxis i lärarnas planering av
undervisningen.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2015Author
van Diemen, Evelien
Troedsson, Nathalie
Keywords
Ämneskonception
läroplansteori
bildämnet
bildko
Language
sv