Show simple item record

dc.contributor.authorvan Diemen, Eveliensv
dc.contributor.authorTroedsson, Nathaliesv
dc.date.accessioned2016-01-27T14:56:03Z
dc.date.available2016-01-27T14:56:03Z
dc.date.issued2015sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/41693
dc.description.abstractSammanfattning: Som lärarstudenter med inriktning mot bild har vi under vår verksamhetsförlagda utbildning kommit i kontakt med lärare som undervisar på olika sätt. Vi blev nyfikna på vad det kan bero på och började titta på läroplanen mer ingående för att se hur vi som framtida lärare kan förhålla oss till den. Vi uppmärksammade att lärare har stora tolkningsmöjligheter när de ska använda läroplanen i sin undervisning. Detta resulterar i att lärare har olika ämneskonceptioner. De olika ämneskonceptioner som finns i skolan påverkas även av en rad andra faktorer så som skolans traditioner, styrdokument, lärargrupper och de samhälleliga förändringar som sker inom skolväsendet. Vi har genom en kvalitativ undersökning med läroplansteori som utgångspunkt undersökt: Hur ser lärares olika ämneskonceptioner ut och hur påverkar dessa elevers upplevelse av bildämnet? För att ta reda på hur elevers upplevelse av bildämnet påverkas av lärares ämneskonceptioner kom vi att genomföra deltagande observationer av två lärares undervisning och fokusgruppsintervjuer med elever. Den metod som vi har använt oss av vid bearbetningen av vårt material är en kartläggningsmetod. Det innebär att vi utifrån vårt material skapat teman och underteman där vi beskriver vad vi har observerat och intervjuat utifrån det som vi ansåg vara relevant för vår undersöknings syfte. Vi fann att de båda medverkande lärarna har två olika ämneskonceptioner där den ena har en processbaserat bildkommunikations konception (PBK) och den andra hade en bildframställningskonception (BK). Vi fann att ämneskonceptionen speglades i elevernas svar, vilket gör att vi kan konstatera att eleverna påverkas av lärarnas ämneskonceptioner och att de redogör för var läraren lägger sin tyngd i undervisningen. I frågan om hur lärarnas konceptioner påverkar eleverna fann vi att eleverna tillhörande ämneskonceptionen PBK upplevde att bildämnet hade en koppling till andra användningsområden utanför skolan. Eleverna tillhörande konceptionen BK såg bilden endast som ett skapande ämne som inte har någon koppling utanför skolan. Våra resultat visar att lärarnas ämneskonceptioner är så olika på grund av läroplanens utformning vilket leder till att undervisningen som lärarna genomför blir olika. Detta gör att eleverna inte får en likställd utbildning. För att motverka detta har vi avslutningsvis diskuterat införandet av en gemensam praxis i lärarnas planering av undervisningen.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectÄmneskonceptionsv
dc.subjectläroplansteorisv
dc.subjectbildämnetsv
dc.subjectbildkosv
dc.titleHar lärarens ämneskonception någon påverkan på elevernas upplevelse av bildämnet?sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record