Visa enkel post

dc.contributor.authorBengtsson, Johannasv
dc.contributor.authorSibelius, Niklassv
dc.date.accessioned2016-01-27T14:56:03Z
dc.date.available2016-01-27T14:56:03Z
dc.date.issued2015sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/41694
dc.description.abstractSammanfattning Inom skolvärlden är läxor ofta ett naturligt inslag i den ordinarie undervisningen. Lärare använder många typer av läxor på olika sätt, vilket innebär att läxans roll i undervisningen varierar. Denna studie tar därför avstamp i lärares läxpraktik och i läxans roll i undervisningen. Syftet med studien har varit att undersöka hur läxor används och utformas av lärare i undervisningen, utifrån vilka syften läxor används, samt vilken roll läxorna har i undervisningen. För att besvara frågeställningarna har vi som metod använt oss av samtalsintervjuer med sex stycken gymnasielärare, varav tre språklärare och tre lärare inom naturvetenskapliga ämnen. Genom att anamma ett hermeneutiskt angreppssätt har materialet från intervjuerna sedan tolkats mot den teoretiska bakgrund som presenteras. Utifrån resultaten kunde det noteras att de intervjuade lärarna bedriver en läxpraktik som mot bakgrund av tidigare forskning skulle kunna betraktas som en läxpraktik som kan ge goda förutsättningar för lärande. Vidare kunde det konstateras att de intervjuade lärarna använder läxor utefter såväl specifika som mer allmänna syften. I synnerhet framgick det av intervjuerna att ett vanligt syfte med de läxor som gavs var att dessa skulle utveckla vissa metakunskaper hos eleverna, såsom studieteknik, medvetenhet kring det egna lärandet och eget ansvar. Baserat på lärarnas svar föreföll läxorna även utgöra en viktig del i undervisningen, eftersom dessa kunde tillföra denna såväl struktur som tid, samt fungera som en resurs i undervisningen genom att bistå med att utveckla metakunskaper hos eleverna. Eftersom resultaten indikerar att läxor tycks fylla ett behov i den pedagogiska verksamheten verkar det troligt att läxor också kommer att fortsätta att användas av lärare som en del i undervisningen så länge detta behov kvarstår. Om så är fallet har lärare därför en viktig uppgift i att utforma och använda läxor på ett sätt så att eleverna ges så goda förutsättningar som möjligt.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectläxorsv
dc.subjectläxpraktiksv
dc.subjectläraresv
dc.subjectundervisningsv
dc.titleLärares läxpraktik i verksamheten – En studie om läxans roll i undervisningensv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post