Show simple item record

dc.contributor.authorBrisman, Antonsv
dc.contributor.authorHultberg, Anderssv
dc.date.accessioned2016-01-27T14:56:03Z
dc.date.available2016-01-27T14:56:03Z
dc.date.issued2015sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/41695
dc.description.abstractSammanfattning: Hemarbetet i gymnasieskolan är tämligen outforskad. Tidigare studier har fokuserat på den snävare definierade läxans praktik och framförallt riktats mot grundskolan. Föreliggande studie syftar till att undersöka och diskutera lärares och elevers upplevelser av och förhållningssätt till det skolarbete som sker utanför skoltid. En alltmer tilltagande individualisering av skolan är en central punkt, vilken relateras till respondenternas förhållningssätt till hemarbete. Individualiseringen kommer till uttryck i tre ingångar; individualiserad syn på eleven; individualiserad syn på tid; individualisering och ansvar. Utifrån dessa kategorier formuleras studiens teoretiska ram, vilken styr resultatredovisning och analys. De utgör även ramar för frågorna som ställts till materialet: Vilka förhållningssätt till hemarbete är synliga och hur påverkas dessa förhållningssätt av - den individualiserade synen på eleven? - den individualiserade synen på tid? - synen på individualisering kopplat till ansvar? Materialet har insamlats genom individuella intervjuer med fyra lärare på två gymnasieskolor samt fokusgruppsintervjuer med totalt fem elever på motsvarande skolor. Den individualiserade skolan påverkar hur elever och lärare förhåller sig till utbildningen. Varje enskild elev har sitt individuella livsprojekt. Målet med utbildningen är att skaffa sig betyg i linje med sina egna ambitioner. Fokus hamnar på att göra klart uppgifter snarare än att skaffa sig beständig kunskap. Att eleverna själva ansvarar för sitt skolarbete är ett dominerande förhållningssätt hos både lärare och elever. Då tiden är individualiserad, kombinerat med att skolmiljön är kollektivt organiserad, leder det till att eleverna i stor utsträckning tar med sig skolarbetet hem. Eleverna upplever skolan som en konkurrenssituation. Andra elever står i vägen för uppfyllande av individuella mål då de konkurrerar om lärarens uppmärksamhet eller innebär en börda i till exempel grupparbeten. För att utnyttja det sociala samspelet och få eleverna att istället utgöra resurser för varandras lärande bör läraren reflektera över grupparbetes syfte. Uppgiften ska anpassas efter arbetsformen snarare än tvärtom.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectHemarbetesv
dc.subjectläxorsv
dc.subjectgymnasietsv
dc.subjectindividualiseringsv
dc.subjectansv
dc.title“Det är ett överlämnande så att säga av kunskapsinhämtandet till eleverna” - Lärares och elevers förhållningssätt till hemarbete i den individualiserade skolan.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record