“Det är ett överlämnande så att säga av kunskapsinhämtandet till eleverna” - Lärares och elevers förhållningssätt till hemarbete i den individualiserade skolan.
Abstract
Sammanfattning: Hemarbetet i gymnasieskolan är tämligen outforskad. Tidigare studier har fokuserat
på den snävare definierade läxans praktik och framförallt riktats mot grundskolan. Föreliggande studie
syftar till att undersöka och diskutera lärares och elevers upplevelser av och förhållningssätt till det
skolarbete som sker utanför skoltid.
En alltmer tilltagande individualisering av skolan är en central punkt, vilken relateras till
respondenternas förhållningssätt till hemarbete. Individualiseringen kommer till uttryck i tre ingångar;
individualiserad syn på eleven; individualiserad syn på tid; individualisering och ansvar. Utifrån dessa
kategorier formuleras studiens teoretiska ram, vilken styr resultatredovisning och analys. De utgör även
ramar för frågorna som ställts till materialet:
Vilka förhållningssätt till hemarbete är synliga och hur påverkas dessa förhållningssätt av
- den individualiserade synen på eleven?
- den individualiserade synen på tid?
- synen på individualisering kopplat till ansvar?
Materialet har insamlats genom individuella intervjuer med fyra lärare på två gymnasieskolor samt
fokusgruppsintervjuer med totalt fem elever på motsvarande skolor.
Den individualiserade skolan påverkar hur elever och lärare förhåller sig till utbildningen. Varje
enskild elev har sitt individuella livsprojekt. Målet med utbildningen är att skaffa sig betyg i linje med
sina egna ambitioner. Fokus hamnar på att göra klart uppgifter snarare än att skaffa sig beständig
kunskap. Att eleverna själva ansvarar för sitt skolarbete är ett dominerande förhållningssätt hos både
lärare och elever. Då tiden är individualiserad, kombinerat med att skolmiljön är kollektivt organiserad,
leder det till att eleverna i stor utsträckning tar med sig skolarbetet hem. Eleverna upplever skolan som
en konkurrenssituation. Andra elever står i vägen för uppfyllande av individuella mål då de konkurrerar
om lärarens uppmärksamhet eller innebär en börda i till exempel grupparbeten. För att utnyttja det
sociala samspelet och få eleverna att istället utgöra resurser för varandras lärande bör läraren reflektera
över grupparbetes syfte. Uppgiften ska anpassas efter arbetsformen snarare än tvärtom.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2015Author
Brisman, Anton
Hultberg, Anders
Keywords
Hemarbete
läxor
gymnasiet
individualisering
an
Language
sv