• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kommunikation och inkludering: Tvålärarsystem som utvecklingsarbete utifrån rektor, lärare och elever i en grundskola

Abstract
Syfte: Uppsatsen syftar till att undersöka hur tvålärarsystem som ett utvecklingsarbete bedrivs på en grundskola i en stor svensk stad. För att undersöka hur arbetet mottagits och uppfattas i tre av skolans nivåer: rektor, lärare och elever analyseras materialet utifrån det strukturella-, det politiska-, och det humanistiska perspektivet på utvecklingsarbete samt utifrån teorin om anpassningscykeln. Frågeställning: Vilket/vilka perspektiv på utvecklingsarbete gör sig synligt hos rektorn/två lärare/en elevgrupp på skolan? Råder konsensus om anpassningscykelns olika delar mellan de tre olika nivåerna på skolan? Metod och material: Studien bygger på semistrukturerade kvalitativa intervjuer med rektor och två lärare samt en fokusgruppintervju med fem elever i årskurs nio. Det insamlade materialet har analyserats utifrån ett empirinära förhållningssätt till materialet. Resultat: Eftersom olika perspektiv på utvecklingsarbete dominerar på olika nivåer blir konsekvensen att eleverna exkluderas från inflytande i utvecklingsarbetet. Konsensus om anpassningscykelns olika delar råder delvis, främst mellan rektor och lärare. Även här exkluderas således eleverna. Resultatet visar att kommunikation mellan, och inkludering av nivåerna, är av stor vikt i utvecklingsarbeten då risken annars är stor att målbilden inte nås. Betydelse för läraryrket: Forskning om tvålärarsystem som utvecklingsarbete är begränsad i en svensk kontext samtidigt som utvecklingsarbete är en del av det arbete som skolor förväntas utföra i den dagliga verksamheten. Utvecklingsarbetens relevans framhävs även i skolans styrdokument vilket visar att kunskap om hur utvecklingsarbeten bedrivs på enskilda skolor är av vikt.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/41696
Collections
  • Examensarbete grundnivå
View/Open
gupea_2077_41696_1.pdf (493.2Kb)
Date
2015
Author
Söderberg, Madelene
Johansson, Elin
Keywords
tvålärarsystem
skolutveckling
utvecklingsarbete,
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV