Kommunikation och inkludering: Tvålärarsystem som utvecklingsarbete utifrån rektor, lärare och elever i en grundskola
Sammanfattning
Syfte: Uppsatsen syftar till att undersöka hur tvålärarsystem som ett utvecklingsarbete bedrivs på en
grundskola i en stor svensk stad. För att undersöka hur arbetet mottagits och uppfattas i tre av skolans
nivåer: rektor, lärare och elever analyseras materialet utifrån det strukturella-, det politiska-, och det
humanistiska perspektivet på utvecklingsarbete samt utifrån teorin om anpassningscykeln.
Frågeställning: Vilket/vilka perspektiv på utvecklingsarbete gör sig synligt hos rektorn/två lärare/en
elevgrupp på skolan? Råder konsensus om anpassningscykelns olika delar mellan de tre olika nivåerna på
skolan?
Metod och material: Studien bygger på semistrukturerade kvalitativa intervjuer med rektor och två
lärare samt en fokusgruppintervju med fem elever i årskurs nio. Det insamlade materialet har analyserats
utifrån ett empirinära förhållningssätt till materialet.
Resultat: Eftersom olika perspektiv på utvecklingsarbete dominerar på olika nivåer blir konsekvensen att
eleverna exkluderas från inflytande i utvecklingsarbetet. Konsensus om anpassningscykelns olika delar
råder delvis, främst mellan rektor och lärare. Även här exkluderas således eleverna. Resultatet visar att
kommunikation mellan, och inkludering av nivåerna, är av stor vikt i utvecklingsarbeten då risken annars
är stor att målbilden inte nås.
Betydelse för läraryrket: Forskning om tvålärarsystem som utvecklingsarbete är begränsad i en svensk
kontext samtidigt som utvecklingsarbete är en del av det arbete som skolor förväntas utföra i den dagliga
verksamheten. Utvecklingsarbetens relevans framhävs även i skolans styrdokument vilket visar att
kunskap om hur utvecklingsarbeten bedrivs på enskilda skolor är av vikt.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2015Författare
Söderberg, Madelene
Johansson, Elin
Nyckelord
tvålärarsystem
skolutveckling
utvecklingsarbete,
Språk
sv