• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Barnmorskors upplevelse av att ge stöd under förlossningen, de första åren efter examen

Midwives experiences of the supportive role during childbirth, the first years in the new profession.

Sammanfattning
Bakgrund: I alla tider och i alla kulturer har kvinnor fått stöd av andra kvinnor under förlossningen. Forskning har visat att stöd vid barnafödande är en viktig dimension för att få en positiv förlossningsupplevelse och det ingår i barnmorskans roll att erbjuda professionellt stöd. Det är därför viktigt att nå förståelse av hur nyutexaminerade barnmorskor upplever att ge stöd till kvinnan och partnern under förlossningen. Syfte: Att beskriva hur barnmorskor med maximalt tre års yrkeserfarenhet upplever att ge stöd under förlossningen de första åren efter examen. Metod: En kvalitativ metod användes där fyra nyutexaminerad barnmorskor från en förlossningsavdelning i Västsverige intervjuades. Intervjuerna spelades in och transkriberades ordagrant. En kvalitativ innehållsanalys med induktivinsats användes för dataanalysen. Resultat: Fyra huvudkategorier identifierades."Förhållningssättet förändras", "att vara närvarande", "att vara i en stressig miljö" och "behov av åtgärder för att öka förutsättningar för stödet". De nyutexaminerade barnmorskorna fann det utmanande att fokusera på sin stödjande roll beroende på splittrat ansvar. Det var tillfredsställande för barnmorskorna att ge och ta emot stöd och de upplevde att det även var tillfredställande för den födande kvinnan. För att ge barnmorskorna ökad självtillit i den stödjande rollen föreslås att de får en bättre introduktion, möjlighet till uppföljning samt att arbetsledningen underlättar utökat stöd från mer erfarna barnmorskor. Konklusion: Det är en utmaning för nyutexaminerade barnmorskor att ge stödjande vård. Arbetsledningen måste vidta effektiva åtgärder för att möjliggöra för de nya barnmorskorna att utvecklas så att de får möjlighet att ge stödjande vård.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/41764
Samlingar
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
Fil(er)
gupea_2077_41764_1.pdf (337.7Kb)
Datum
2016-02-03
Författare
Mellbin, Mulenga
Nyckelord
Nyutexaminerade barnmorskor, förlossning, stöd, vårdmodeller, upplevelse
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV