Enhetschefers användning av stödkanaler. Praxisanalys över enhetschefers informationsarbete i Lundby stadsdelsförvaltning
Sammanfattning
Syfte: Att belysa de kriterier som kommunikationskanalerna behöver uppfylla för att effektivt stödja linjekommunikationen i offentlig förvaltning och att ge förslag till förbättringar till Lundby SDF.
Teori: Christian Limas (2007) praxisanalys, Carl Martin Allwoods (1998) mätverktyg över stödkanaler.
Metod: En praxisanalys av enhetschefernas kommunikation i SDF Lundby har gjorts med hjälp av en intervjustudie.
Resultat: Kommunikationen mellan enhetschef och medarbetare ser olika ut i förvaltningen. Enhetscheferna behöver få bättre stöd för kommunikationskanalernas funktioner samt få kunskap och förståelse för förvaltningens kommunikationspolicy. För att få en praktisk rutin av det teoretiska ansvaret behöver organisationen framför allt arbeta med förståelse för det kommunikativa ansvaret på alla nivåer i organisationen.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2016-02-17Författare
Westman, Ann-Catrine Westman
Nyckelord
Organisationskommunikation, kommunikationskanaler, intern kommunikation, kommunikationspolicy, enhetschefer i offentlig förvaltning, praxisanalys
Språk
swe