• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mobbning i skolan - Hur lärare på ULV(Utländska lärares vidareutbildning)- och VAL (Vidareutbildning av lärare) - programmen hanterar och förebygger mobbning i klassen.

Sammanfattning
Syfte Syftet med vår uppsats är att försöka ta reda på hur läraren i ULV och VAL programmen hanterar och förebygger mobbning i sina klasser. Vi vill få olika tips och råd om hur vi ska hantera och förebygga mobbning i svenska skolor. Metod Vi skickade enkätfrågor till 50 lärare från VAL-projektet - vidare utbildning för svenska lärare och till ULV-projektet -vidare utbildning för utländska lärare. Vi vill jämföra vad vi kommit fram till i vår enkätundersökning med vår litteraturgenomgång och dra slutsatser av det. Resultat Resultatet av den enkätundersökning som vi gjorde bland lärare som studerar på VAL- respektive ULV-projektet på Göteborgs Universitet visar att det är betydligt fler lärare med erfarenhet från undervisning i svensk skola som har kunskap om att det enligt Skollagen är straffbart att kränka eller mobba en annan människa. Det måste finnas en Likalbehandlingsplan på varje skola och det måste också finnas en handlingsplan för hur man ska arbeta med trakasserier, kränkande behandling och mobbning. Bland ULV- lärare var det bara en minoritet som kände till att det finns metoder att arbeta med mot mobbning. Det finns ett stort utbildningsbehov bland ULV- lärare när det gäller hur skolor i Sverige arbetar mot mobbning och kränkande behandling. Samtliga VAL-lärare känner till att det är lärarens ansvar att ingripa i en mobbningssituation. När det gäller ULV-lärare var det bara hälften som visste det. Genomgående kunde vi se utifrån svaren att VAL-lärarna är medvetna om antimobbningsplaner och rutiner vid en mobbningssituation, medan ULV-lärarna inte vet hur de ska reagera eller var de ska vända sig för hjälp och stöd i en sådan situation.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/42352
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (IPS)
Fil(er)
gupea_2077_42352_1.pdf (574.1Kb)
Datum
2016-03-21
Författare
Abdulsattar, Mayada
Kaleed, Zeena
Nyckelord
mobbning
diskriminering
kränkande behandling
trakasserier
förebyggande
hantering
ULV
VAL
Serie/rapportnr.
Kandidat
VT16 IPS LAU925:1
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV