dc.contributor.author | Milding, Eva | |
dc.date.accessioned | 2016-03-22T08:14:48Z | |
dc.date.available | 2016-03-22T08:14:48Z | |
dc.date.issued | 2016-03-22 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/42359 | |
dc.description.abstract | Syftet med denna studie är att utifrån ett genusperspektiv undersöka tre läroböcker i spanska
för gymnasieskolans steg 3, det steg som majoriteten av gymnasieeleverna läser. Machismo i
titeln kommer från spanskan och syftar på den typ av levnadsmönster där traditionellt manliga
beteenden och attribut lyfts fram.
Undersökningen går ut på att undersöka både texter och bilder ur ett kvalitativt och ett
kvantitativt perspektiv. Studien visar frekvensen av män/pojkar respektive kvinnor/flickor i
både texter och bilder samt vilka stereotypa manliga vs kvinnliga attribut som representeras. I
grunden för denna läroboksanalys ligger Hirdmans och hennes s.k. genuskontrakt (2004).
Resultatet visar att en relativt jämn fördelning mellan könen. Dock kan man finna att när
läroböckerna presenterar kända kulturpersonligheter favoriserar man ofta män framför
kvinnor, och framför allt män ur olika kultursfärer medan kvinnor ur underhållningsbranschen
dominerar.
I en jämförelse mellan de tre läroböckerna kan man se att Alegría är den lärobok med flest
försök att bryta den traditionella bilden. | sv |
dc.relation.ispartofseries | Kandidat | sv |
dc.relation.ispartofseries | H15 IPS LAU925 :1 | sv |
dc.subject | textanalys | sv |
dc.subject | bildanalys | sv |
dc.subject | genus | sv |
dc.subject | spanska | sv |
dc.subject | gymnasiet | sv |
dc.subject | läroböcker | sv |
dc.title | Machismo i spanska läroböcker - Vilken syn på jämställdhet förmedlas i läroböcker i spanska 3? | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet | swe |
dc.type.degree | Student essay | |